اخبار و گزارشات کارگری 11 ـ 12ـ13ـ14ـ15ـ16 دی 1393

 

 

اخباروگزارشات کارگری11دی1393

- نامه نیما ابراهیم زاده به پدر زندانیش بهنام ابراهیم زاده

- احضار مجدد ۸ کارگر معترض معدن طلای آق دره به دادگاه

- کارفرما لغو حکم اخراج رئیس حراست و شورای اسلامی کارکارخانه واگن پارس اراک را نپذیرفت

- ما در آمار هیچ دستگاهی نمی گنجیم

- تجمع اعتراضی روستاییان طلبکار از سد گتوند خوزستان همزمان با بازدید معاون اول رییس جمهوری!

- مرکزآمارایران نرخ بیکاری پاییزرا 10.5 درصد اعلام کرد

- بيكاري در لرستان

- سازمان تامین اجتماعی بر علیه منافع اقتصادی کارگران

- بی توجهی کارفرمایان واحدهای تولیدی به ایمنی کاروافزایش پرونده های قضایی ناشی از حوادث کاری !

- ریزش آوار در محل گودبرداری جان یک کارگر 17ساله را گرفت

اطلاعیه شماره ۴۲ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده

نامه نیما ابراهیم زاده به پدر زندانیش بهنام ابراهیم زاده

تو باید بمانی

اکنون بیش از ۴ سال است که تو را به جرم دفاع از کارگران و کودکان دستگیر کردند و برایت حکم زندان صادر کردند ، شکنجه و آزار و اذیت شدی  و بیشترین توهین‌ها را متحمل شدی ، از زندانی به زندانی دیگر و از بندی به بند دیگر تبعید شدی و چند بار در اعتراض به این همه اذیت و آزار و توهین دست به اعتصاب غذا زدی یعنی‌ آخرین وسیله اعتراضی که یک انسان در بند برای اعتراض دارد و تنها میتواند به وسیله جسمش اعتراض خود را نشان دهد حتی اگر این جسم به خاطر تحمل چندین سال حبس و شکنجه بیمار و ضعیف باشد. 

پدر عزیزم

این چند سال که تو در بند بودی من محکوم به بلوغ فکری شدم هر چند هنوز هم از لحاظ سنّ کودک حساب میشوم اما باید رشد و بلوغ را تصاعدی طی‌ می‌کردم تا بتوانم هم تسکینی برای درد‌های خودم باشم تا بتوانم  محکم تر به جنگ بیماری بروم و هم جای خالی‌ تو را برای مادرم پر کنم ، تو برای از بین بردن کار کودک فعالیت میکردی و این یکی‌ از جرم‌های تو بود که به زندان محکوم شوی اما من به عنوان فرزند تو که کودکی بیش نبودم حتی مجبور به کار کردن شدم و همین باعث شد تا بیشتر و بیشتر برای انسان‌هایی‌ همچون تو احترام قائل باشم چون زندگی‌ خود را وقف فعالیت برای از بین بردن کار کودک کردید. 

در این چند سال کمبود‌های عاطفی و احساسی‌ زیادی داشته و دارم هر بار که کودکی را به همراه پدرش میبینم بی‌ اختیار اشک می‌ریزم و به فکر تمامی‌ کودکانی هستم که پدر دارند ولی‌ از دیدنن پدرانشان محروم هستند و باید از پشت میله‌ها با پدرانشان ملاقات کنند  ، ولی‌ باز به خودم دلداری میدم و میگم این روز‌ها می‌گذره و تو آزاد میشی‌ و این کمبود‌ها جبران می‌شه ، اما هر دفعه که خبر شکنجه یا تبعید به زندانی دیگر یا اعتصاب غذای تو را می‌شنوم تمام روح و جسمم گویی همچون تو به بند کشیده شده و استرس باعث میشود که بیشتر و بیشتر بیماری بر من غلبه کند اما هر بار که در شرایط بهتری هستی‌ و صدایت را از پشت تلفن می‌شنوم من هم انرژی بیشتری میگیرم و راحت تر به جنگ بیماری میروم. 

تو باید بمانی  پدر ، باید بمانی چون ما و خیلی‌‌ها به وجود تو نیاز دارند ، تو باید بمانی چون بودن تو باعث دلگرمی‌ من ، مادرم ، خانواده و خیلی‌ از کودکان کار و کارگرانی که تو به عشق اونها متحمل زندان شدی ، می‌دونم که خیلی‌‌ها تو این مدت که اعتصاب غذا کردی و الان یک ماه تو اعتصاب غذا هستی‌ ازت خواستند که اعتصاب غذا را بشکنی اما تو قبول نکردی اما تو باید بمانی و ماندن تو هم جسم سالم تری می‌خواد ، من و مامان هم از تو می‌خواهیم که به اعتصاب غذا پایان بدی چون ما بیشتر از بقیه از نظر عاطفی و احساسی‌ به تو نیاز داریم و بودن تو بزرگترین دلگرمی‌ ماست حتی پشت میله‌های زندان ، پدرم ما از تو تقاضا داریم که به اعتصاب غذا پایان بدی و دوست داریم این تقاضای ما را رد نکنی‌. 

دوستت دارم پدر عزیزم

به امید آزادی تمام پدران در بند

نیما ابراهیم زاده فرزند کارگر زندانی بهنام ابراهیم زاده

انتشار از کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده 

یازدهم دی‌ ماه ۱۳۹۳

شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده آقای محمود صالحی ٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

k.d.behnam.ebrahimzadeh@gmail.com
komitehbehnam1.blogfa.com

احضار مجدد ۸ کارگر معترض معدن طلای آق دره به دادگاه

هشت نفر از کارگران معترض معدن طلای آق دره صبح امروز (۱۱دی) به دادگاه عمومی شهرستان تکاب احضار شدند. روز سه شنبه نیز (۹ دی) یازده نفر از کارگران این واحد معدنی با شکایت کارفرما به این نهاد قضایی احضارشده بودند که با قید وثیقه آزاد شدند. گفته می‌شود شاکی هشت کارگری که امروز به دادگاه احضار شده‌اند یکی از نگهبانان این معدن است که مدعی است در تجمع اعتراضی روز شنبه (۶ دی)، توسط این هشت کارگر مضروب شده است.

به گزارش11دی ایلنا، با گذشت پنج روز از آغاز اعتراض حدود ۳۵۰ نفر از کارگران فصلی بیکار شده‌ی معدن آق دره، علاوه بر یازده کارگر احضار شده در روز سه شنبه، هشت کارگر دیگر نیز صبح امروز توسط دادگاه عمومی شهرستان تکاب احضار شده‌اند.

براساسا این گزارش،اکثر احضارشدگان امروز کارگرانی بوده‌اند که روز سه‌شنبه نیز با شکایت کارفرما به دادگاه عمومی تکاب رفته بودند و اکنون با قید وثیقه آزادند.

یکی از شاهدان حادثه درباره اتفاقی که منجر به شکایت نگهبان معدن آق دره از هشت کارگر شده است، گفت: در روز تجمع، وقتی ماموران نیروی انتظامی وارد کارخانه شدند یکی از کارگران را از میان جمع جدا کردند و او را برای مراقبت به این نگهبان تحویل دادند اما دقایقی بعد درگیری مختصری میان این نگهبان و کارگرانی که قصد آزاد کردن همکار خود را داشتند اتفاق افتاد.

کارفرما لغو حکم اخراج رئیس حراست و شورای اسلامی کارکارخانه واگن پارس اراک را نپذیرفت

کارفرمای واگن پارس اراک، رئیس حراست کارخانه را با وجود آنکه دو ماه به پایان قرارداد کارش باقی مانده بود از کار منفک کرده است و یک نظامی بازنشسته را جایگزین او کرده است.

بنابه گفته کارگران این کارخانه،این تغییر مدیریتی در واگن پارس به قصد اعمال محدودیت بیشتر بر کارگران در کارخانه است.

کارفرمای این واحدتولیدی، دیروز10دی هم بر اخراج و جلوگیری از ورود آقای درخشنده‌بخت، رئیس حراست و شورای اسلامی کارکارخانه واگن پارس اراک، به کارخانه تاکید کرده و هم از کارگران خواسته بود خط تولید را راه اندازی کنند اما کارگران خط تولید در واکنش به بی‌تفاوتی کارفرما به مطالبه‌شان، امروز نیز سر کار حاضر نشده‌اند.

یکی از کارگران در همین رابطه گفت: مقاومت کارفرما در برابر بازگشت به کار ، رئیس حراست و شورای اسلامی کارکارخانه، عجیب به نظر می‌رسد گویی که او به فکر راه اندازی خط تولید کارخانه و جلوگیری از زیان بیشتر نیست.

کارگران همچنین گزارش داده‌اند اعضای شورای اسلامی کار دیروز10دی با رئیس جدید حراستواگن پارس (یک نظامی بازنشسته )ملاقات داشتند و با او به توافقاتی رسیده‌اند.

برگرفته ازیک گزارش ایلنا بتاریخ11دی

ما در آمار هیچ دستگاهی نمی گنجیم

برای کارگران ساختمانی و فصلی نه قانونی هست نه آیین نامه ای .کارفرما است که قانون را مشخص می کند او رنج قیمت را بر اساس روزمزدی و نیروی بدنی کارگران مشخص می کند.

میدان های شهر شاهدان خوبی هستند. شاهدان قراردادهای نانوشته. فرقی ندارد، احمد آباد یا طوقچی، کارگران فصلی همه جا هستند. عبدالله یکی از آنهاست. پسرک لاغر و گیوه پوشیده با پالتو سیاه گشاد و و بلندی که مادرش به هزار امید تنش کرده بود. به شهر آمد تا کار و کاسبی راه بیاندازد.

خاک و خلی و سوخته از سرما، آب رفته و کمی کوتوله به نظر می‌رسد.سرما پوست دستها و چهره‌اش را سرخ و پوسته پوسته کرده است.زیر آن چهره تکیده و پیکر آب رفته‌اش پسرک چهارده یا پانزده ساله به نظر می‌رسد، ریزه، سبزه با چشمانی درشت قهوه‌ای که حتی زیر آفتاب سوزان وکوفتگی کارگری توی ساختمان‌های نیمه کاره بازهم می‌درخشد:«یک هفته کار هست یک هفته بیکاری، یک فصل کار هست یک فصل نداری، کارگر فصلی وضعیتش همین است ایستادن سر چهارراه و چشم دوختن به انتظار.» پسرک می گوید که حالا برای خودش مردی شده و جا افتاده . انگار از همان نوجوانی، سی چهل سالگیش را می گذراند.

کشاورزان دیروز، کارگران امروز

اینجا میدانی است برای عبدالله، برای ناصر، برای کشاورزان دیروز و کارگران بیکار امروز.اینجا میدان است با کلی آدم هایی که در سرما و گرما منتظرند. در میدان های شهر کارگران همیشه بیکارند. زمستان که می شود، انگار سرما بند بند انگشتان محکم و بزرگ و پینه بسته احمد را از هم جدا می کند. انگشتانش آدم را یاد زمینهای گندم می اندازد یا برنج شاید. همه چیزش به یک کشاورز زحمت کش آفتاب خورده می ماند که حالا غروب زندگیش را در میدان های شهر می گذراند. "کارگر نمی خواهید؟"این دیالوگ معروفی است برای کسانی که روزگاری آب و آبادانی داشته اند و اکنون به هوای کار در خیابان های بزرگ و مشهور شهر ساکن شده اند. از صبح تا نزدیکای غروب. چشمهایشان هر ماشینی که توقف می کند را می بلعد، بعد می دوند. تند و سریع تا در رقابت بیکاری و کار بازنده نشوند. می شوند عمله . همان کشاورزانی که روزگاری روی زمین هایشان با دسترنجشان حکمرانی می کردند. مش قاسم، مسن تر از همه است. اخم کرده و هر بار شیارهای صورتش کج و معوج می شود. چشمان میشی پیرمرد به دورها دوخته شده . کمتر کسی به حساب می آورد. نه دعایت می کند نه التماس.

اصغر از دیگر کارگران است که حکم کارگر فصلی را دارد. اخم کرده و عصبانی است: "زندگیمان در همین میدان است، نه مرخصی داریم، نه از عیدی و پاداش خبری هست،هر روز هم که کار نکنی، مزد نداری، بیمه هم که نیستیم، الان ۸ سال است که کارگری می کنم .به هزار امید و آرزو زمین فروختیم آمدیم اینجا .آمدیم شهر .اصغر ساده و بی ریا است. بدون حاشیه در حاشیه زندگی می کند. اهل کوهپایه است و وقتی تکه زمین پدریش را فروخته، وقتی زمینشان تشنه شده بقچه اش را زده زیر بغل آمده اینجا تا به نوایی برسد. حالا سه تا بچه قد و نیم قد دارد. کارگران ساختمانی همه همینطورند از سن پایینشان گرفته تا پیرمرد.همه این کارگران به نوعی فصلی و دست به دامان طبیعت هستند.

علی اهل کرمان است .دیپلم دارد و ۵ سالی می شود که ساکن همین میدان شده تا کاری گیر بیاورد .خانه اش حوالی حصه است در هفته خیلی نصیبش نمی شود اما همین نان بخور و نمیر برای اهل خانه بس است به کم قانعند .

خانواده اش با او زندگی نمی کنند .نه می تواند نه می خواهد آنها دربه در شهر شوند.زیرلب به خودش لعنت می فرستد:از صبح تا شب کارمان همین است .او هم یک کارگر ساختمانی است نه بیمه دارد و نه حقوقی که بتواند پشتوانه اش باشد.

ما در آمار هیچ دستگاهی نمی گنجیم

بقیه اوضاعشان بهتر نیست ابراهیم اهل جنوب است این را از لهجه اش خوب متوجه می شوی گرم و داغ زده می گوید: انگار ما در آمار هیچ دستگاهی نمی گنجیم اصلا انگار همه با ما قهرند.ما کارگرانی هستیم که به هیچ دل بسته هستیم همین.

برای کارگران ساختمانی و فصلی نه قانونی هست نه آیین نامه ای .کارفرما است که قانون را مشخص می کند او رنج قیمت را بر اساس روزمزدی و نیروی بدنی کارگران مشخص می کند.

آنها زندگی می كنند برای كار.خواب اول صبح وقت خروس خوان تقریبا برای آنها حکم رویا دارد آنها جمع می شوند تا انتخاب شوند و زمان را با قدمهایشان می شمارند تا صبح غروب شود و شاید در این ثانیه ها و دقیقه ها هیچکس سراغی نگیرد نه کسی که نیاز به ساختمان دارد نه کسی که عمله بخواهد برای سیمان کاری و ...

به پاتوق کارگران که پا بگذاری همه این دردها مثل یک فیلم خیابانی برایت اکران می شود .دغدغه این کارگران تنها یک لقمه نان است و بس .شاید این شده تمام زندگی کارگرانی که خود را به سرنوشت سپرده اند .

ایجاد می شود و بالتبع معضلات دیگری در پی آن ایجاد می شود که جایی برای گفتن آن نیست.

بخشی ازیک گزارش ایمنا بتاریخ11دی

تجمع اعتراضی روستاییان طلبکار از سد گتوند خوزستان همزمان با بازدید معاون اول رییس جمهوری!

روستای آبماهیک لالی شامل 11 روستا است که به واسطه آبگیری سد گتوند تمامی امکانات این روستاها در حالی که هنوز روستاییان در منازل خود زندگی می کردند قطع شد و همین امر موجب شد بسیاری از روستاییان بدون دریافت بهای زمین هایشان یا به استان های دیگر کوچ کرده و یا در حاشیه شهرهای بزرگ ساکن شوند.

بیش از 60 نفر از اهالی روستاهایی که به واسطه آبگیری سد گتوند بدون دریافت بهای زمین هایشان مجبور به ترک روستاها شده اند، از صبح پنجشنبه در ورودی سد گتوند در شمال خوزستان تجمع کردند.

به گزارش11دی ایرنا،نماینده روستاییان آبماهیک شهرستان لالی افزود:با توجه به اینکه شنیده شده که معاون اول رییس جمهوری(اسحاق جهانگیری ) در سفر به خوزستان بازدیدی از سد گتوند دارد روستاییان نیز در محل سد تجمع کرده اند.

اوادامه داد، بیش از 34 ماه است که روستاییان آبماهیک شهرستان لالی بدون دریافت بهای زمین هایشان با آبگیری سد گتوند ، مجبور به ترک روستاها شده اند.

وی بیان کرد: روستاییان تا زمان حضور معاون اول رییس جمهوری در محل سد گتوند حضور خواهند داشت تا بتوانند مشکلاتشان را به نماینده دولت منتقل کنند.

وی اظهار کرد: روستاییان از شهرهای لالی ،اندیکا ،اهواز و مسجدسلیمان در حال آمدن به سد گتوند هستند و تا ساعاتی دیگر تعداد تجمع کنندگان بیشتر خواهد شد.

اوافزود: با توجه به اینکه روستاییان نتوانستند بهای زمین ها یشان را از مسوولان آب و نیرو متولی ساخت سد گتوند دریافت کنند، در تابستان امسال به دلیل قطع تمامی امکانات مانند آب،برق، تعطیلی مدارس ، مرکز بهداشت و به زیر آب رفتن تنها پل ارتباطی روستای آبماهیک، پس از سال ها یکجا نشینی به استان چهارمحال و بختیاری کوچ کردند، اما بار دیگر با آغاز فصل سرما به روستاها بازگشته اند.

روستای آبماهیک لالی شامل 11 روستا است که به واسطه آبگیری سد گتوند تمامی امکانات این روستاها در حالی که هنوز روستاییان در منازل خود زندگی می کردند قطع شد و همین امر موجب شد بسیاری از روستاییان بدون دریافت بهای زمین هایشان یا به استان های دیگر کوچ کرده و یا در حاشیه شهرهای بزرگ ساکن شوند.

هم اکنون بیش از 200نفر از روستاییان با وجود قطع امکانات به آبماهیک بازگشته اند.

مرکزآمارایران نرخ بیکاری پاییزرا 10.5 درصد اعلام کرد

مرکز آمار ایران چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز 1393رابتاریخ11دی منتشرکرد.

براساس این گزارش،بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می‌دهد که 37.3 درصد جمعیت در سن کار (10 ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

همچنین نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور حاکی از افزایش 0.6 درصدی این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز 1392) و 0.1 درصدی آن نسبت به فصل گذشته (تابستان 1393) می‌باشد.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می‌دهد که 10.5 درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند. بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز 1392)، 0.2 درصد و نسبت به فصل گذشته (تابستان 1393) 1.0 درصد افزایش داشته است.

بررسی نرخ بیکاری جوانان 24-15 ساله حاکی از آن است که 25.7 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان 24-15 ساله کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 1.4 درصد و نسبت به فصل قبل 2.8 درصد افزایش یافته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با 48.8 درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با 34.4 و کشاورزی با 16.8 درصد قرار دارند.

بررسی سهم شاغلین 15 ساله و بیش‌تر با ساعت کار معمول 49 ساعت و بیشتر نشان می‌دهد، 38.2 درصد شاغلین به طور معمول بیش از 49 ساعت در هفته کار می‌کنند. این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است، نشان می‌دهد در کشور سهم زیادی از شاغلین بیش‌تر از استاندارد کار می‌کنند.

لینک متن کامل:

http://www.amar.org.ir/Portals/0/Files/abstract/1393/ch_ntank_93-3.pdf

بيكاري در لرستان

لرستان و معضل بیکاری

شهناز نیکوروان

به رغم پتانسیل، منابع و معادن موجود درمنطقه هیچگونه طرح توسعه‌ای برای استان در نظر گرفته نشده است.

استان لرستان از نظر جمعیت سیزدهمین استان کشور است و حدود یک میلیون و هشتصد هزار نفر جمعیت دارد. لرستان از نظر دارا بودن منابع آب سومین استان ایران است.این استان همچنین از محروم‌ترین استان‌های کشور است؛ متاسفانه در دوران قبل و بعد از انقلاب مورد تبعیض واقع شده و به رغم توسعه نقاط مرکزی ایران، سهمی در طرح‌های توسعه‌ای دولت‌ها نداشته است تا به دنبال عدم توسعه‌یافتگی با مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری مواجه شود. گزارش پیش رو قرار است به بررسی وضعیت بیکاری و علل آن بپردازد.

لینک متن کامل: http://www.kanoonm.com/1606

سازمان تامین اجتماعی بر علیه منافع اقتصادی کارگران

تامین اجتماعی ، این سازمان که در مالکیت قانونی کارگران ایران است ، و می باید هدف های اقتصادی اش در جهت منافع کارگران باشد. در عمل این سازمان نشان داده است که  به وظایف قانونی خود عمل نمی کند . تامین اجتماعی از هر قرارداد کار پیمانکاران و سرمایه داران ،یعنی از کل مبلغ قرارداد ،7.8 درصد بابت بیمه ی کارگران دریافت می کند . این بدین معناست که ، چه پیمانکار کارگران را بیمه کند ویا آنها را بیمه نکند ، تامین اجتماعی حق بیمه ی کارگران را دریافت کرده است . در قبال این دریافت ، تامین اجتماعی می باید با بازرسانش بر بیمه کردن کارگران و بررسی مبلغ بیمه پرداختی بوسیله ی کارفرمایان با حقوق واقعی کارگران ، نظارت کند در حالی که تامین اجتماعی در این زمینه هیچ اقدام عملی انجام نمی دهد . این وضعیت در مورد کارگران و نیروی کار قرارداد موقت و پروژه ای ،که اکثریت بالایی را تشکیل می دهند ( قبل از دولت احمدی نژاد تنها در پارس جنوبی 150000 نیروی کار به کار اشتغال داشتند ) فاجعه آفرین است . عدم نظارت و عدم بررسی فرم های بیمه ی کارگران با حقوق دریافتی یشان در عمل تامین اجتماعی را به سازمانی مدافع منافع اقتصادی پیمانکاران ، دلالان ( منپاور های کار ) در آورده است . نیروی کار و همه ی کارگران صنعتی قرارداد موقت و پروژه ای ، پس از آن که دچار حادثه ای در محیط کار بشوند و از کار افتاده گردند ،تازه متوجه می شوند باید با حداقل حقوق زندگی کنند . پیمانکاران به دلیل این که می خواهند پول کمتری ماهانه بابت بیمه پرداخت کنند ، بیمه ی کارگران را با حداقل حقوق محاسبه می نمایند .

در حالی که می دانند در نهایت در مفاصا حساب ، تامین اجتماعی همه ی مبلغ حق بیمه ی کارگران را از پیمانکار می گیرد . در حقیقت بازنده ی این بی قانونی که به وسیله ی تامین اجتماعی و پیمانکاران کاربردی می شود ، قربانی شدن آینده ی خانواده ی کارگران است . این وضعیت در حالی است که ، تامین اجتماعی متعلق به میلیون ها کارگری است که از سال های 1325-1326 تا به امروز با پرداخت حق بیمه این سازمان را سامان داده اند . ( 23 درصدی که پیمانکاران در ظاهر به نام کارگران واریز می کنند در حقیقت آن بخش از سهم حقوق کارگران است که مستقیما” باید توسط پیمانکار به حساب تامین اجتماعی واریز گردد ) درصورتی که برخی آن را سهم کارفرما تصور می کنند این یک برداشت نادرست از واقعیت است .

مسئولان و تکنوکرات هایی  که از طرف دولت ها ، مدیریت این سازمان متعلق به کارگران را به دست گرفته اند ، با انتشار آیین نامه هایی خود ساخته ، و ضد کارگری وضد قانون کار، موادی را بر خلاف این قانون  که، بر گرفته از قانون اساسی کشور است ، وارد مناسبات تامین اجتماعی می کند ، که بدین صورت منافع کارگرانی را که هر کدام 30 سال با رنج و تحمل سخت ترین کارها ، نعمات مادی را تولید می کند و بدین صورت ساختار اقتصادی جامعه را پاس می دارند ، به چالش گرفته اند . علاوه بر مطالب گفته شده در بالا ، طبق قانون کار موجود، می باید برای محاسبه ی بازنشستگی کارگران دو سال آخر بازنشستگی مورد بررسی قرار گیرد . مسئولیت هر خلاف در این زمینه به سازمان تامین اجتماعی بر می گردد ، که بازرسانی برای نظارت بر کار پیمانکاران و محاسبه ی حقوق دریافتی نیروی کار را ، کاربردی نکرده است . در حال حاضر با بهانه قرار دادن برخی موارد ،5 سال آخر را برای بازنشستگی محاسبه می کنند . استدلال مدیران تامین اجتماعی : نباید در حقوق به یکباره جهش ریالی صورت گیرد . در حالی که این جهش ریالی در مورد کار پروژه ای و قرارداد موقتی غیر قابل اجتناب می باشد ، زیرا آنها قراردادشان با پیمانکاران ساعت کاری است . زمانی که دولت یک پروژه را در اولویت قرار می دهد مانند پالایشگاه شازند اراک یا هم اینک فازهای 17-18 و 15-16 پارس جنوبی ساعات کار حداقل 12 ساعت و در اکثر مواقع تا 16 ساعت در روز ادامه می یابد . یعنی هر روز کاری معادل دو روز کار و 40 درصد بابت اضافه کاری ، کار صورت می گیرد . حداقل زمان کاری برای کارگران پروژه ای 278 ساعت است از سوی دیگر وزارت کار اعلام نموده است از شهریور یا مهر 93 اضافه کاری های کارگران برای بازنشستگی محاسبه نمی گردد . این اعلامیه نیز بر خلاف مفاد قانون اساسی و مقاوله نامه های بین المللی است که دولت های بر سرکار آمده ایران خود را موظف به اجرای آن کرده اند . کارگران از کسی صدقه نمی گیرند ،که اینک دولت بخواهد آن را کم یا زیاد کند . تامین اجتماعی از پس اندازهای سال های طولانی پدران ما و خود ما به وجود آمده است . دولت به هیچ وجه حق دخالت در اموال غیر دولتی را ندارد . این سرمایه ی کارگران است . یک کارگر یا نیروی کار ،30 سال تولید می کند تا 10 سال باقی مانده از زندگیش را با حداقل حقوق بازنشستگی یک زندگی شرافت مندانه را بگذراند . چرا باید یک وزارت خانه پولی را که به خود کارگران تعلق دارد ، بخواهد از آنها دریغ کند . این معیار ، با کدام جهان بینی و قانونی در دنیا انطباق دارد . آیا این هم از دستورات صندوق بین المللی پول ( که 51 درصدش به امریکا تعلق دارد ) نیست !!؟؟

یک نمونه ی زنده برای اثبات قانون شکنی های تامین اجتماعی. طبق لیست های بیمه در تامین اجتماعی من از سال 54 کار پروژه ای انجام داده ام . پیش از سال 93 من از تامین اجتماعی 25 تهران تقاضای بازنشستگی کرده ام به من اعلام شد شما تنها 24 سال و 8 ماه سابقه ی کار دارید . عدم نظارت تامین اجتماعی بر کار پیمانکاران و رها کردن منافع کارگران ، برای این جانب پس از 39 سال کار 24 سال و 8 ماه سابقه ی بازنشستگی منظور شده است .  با این وجود من پذیرفتم با همین مقدار سابقه بازنشسته شوم ( سن من 67 سال است ) تامین اجتماعی 25 تهران ،با توجه به اینکه این جانب اسناد ارتقاء شغلی و قراردادهای کارم را که ساعت کاری با پیمانکاران است به شعبه 25 تهران تحویل داده ام با این وجود اعلام نموده است که باید 5 سال آخر کار من برای بازنشستگی محاسبه گردد . ( در حالی که 5 سال آخر کار من 3 سال آن در شازند اراک که اولویت دولت احمدی نژاد بود و کار با ساعات بالا و فشار زیاد صورت گرفت و اینک نیز 2 سال و چند ماه در فازهای 17-18 پارس جنوبی است با فشار و ساعت کار بالا و قرارداد ساعتی  ) اعتراض های من ،پرونده ی مرا به کمیسیون های تامین اجتماعی برد ولی باز هم همان نظریه اول را اعلام نمودند ،چرا؟

طبق قانون کار و طبق مقاوله نامه های بین المللی که امضا آن به وسیله دولت های پس از انقلاب ایران و آن ها را  موظف  به کاربردی کردن آن نموده است. ساعت کار در روز نباید بیش از 8 ساعت باشد و اضافه کاری در روز نباید بیش از 2 ساعت باشد و هر روز نیز نمی تواند صورت گیرد. ولی کار پروژه ای و قراردادهای موقت روزانه 12 ساعت کار که در 24 روز کار کرد 288 ساعت کار است. که نسبت به 176 ساعت کار ماهانه یک کارگر معمولی در کارخانه ها 112 ساعت کار اضافی صورت می گیرد. وقتی 40 درصد اضافه کاری طبق قانون کار را که 44 ساعت است را محاسبه کنیم جمع کارکرد یک نیروی کار332 ساعت در 24 روز میشود یعنی 162 ساعت کار اضافی صورت می گیرد ولی تامین اجتماعی به کارگران پروژه ای به چشم یک کارگر معمولی با 176 ساعت کار ماهانه می نگرد و بالا و پایین شدن حقوقی که بر اساس ساعت کاری و قرارداد موقت امری است عادی. تامین اجتماعی آنرا معیار قضاوت خود قرار داده است  و هیچ قانونی هم از حقوق کارگران در این مورد دفاع نمی کند.

پارس جنوبی - ناصر آقاجری،26-09-1393

بی توجهی کارفرمایان واحدهای تولیدی به ایمنی کاروافزایش پرونده های قضایی ناشی از حوادث کاری !

ایرنا طی گزارشی بتاریخ11دی،از افزایش تعداد پرونده های ناشی از حوادث کاری ، بهداشت و محیط زیست در شهرستان نمین،خبر داد.

برپایه این گزارش، افزایش بیماری های ناشی از کار کارگران  وعلت افزایش این گونه پرونده ها بیانگر بی توجهی کارفرمایان کارخانه ها و واحدهای تولیدی به بهداشت ، ایمنی و محیط زیست در منطقه است.

شهرستان نمین در 25 کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد.

ریزش آوار در محل گودبرداری جان یک کارگر 17ساله را گرفت

روزگذشته،بدنبال فرو ریختن دیواره خاکی محل گودبرداری در مجیدیه شمالی، خیابان ریحانی،یک کارگر17ساله جانش راازدست داد.

به گزارش 11دی پایگاه خبری 125، مرتضی بهروز معاون منطقه سه عملیات آتش نشانی تهران در مورد این حادثه گفت: در یک قطعه زمین برای احداث ساختمان جدید به عمق 3 تا 4 متر گودبرداری شده بود که ناگهان یکی از دیواره های جانبی این محل فرو ریخت.

وی افزود: پیش از وقوع این حادثه چند تن از کارگران در داخل محل گودبرداری سرگرم کار بودند که با ریزش آوار همگی به سرعت از محل گریختند اما یکی از آنان که جوانی 17 ساله بود نتوانست بگریزد ودرزیر خروارها خاک مدفون شد.

معاون عملیات منطقه سه سازمان در ادامه اظهار داشت: آتش نشانان موفق شدند با خاک برداری در کمترین زمان ممکن، شخص مورد نظربه نام فرهاد-ب 17 ساله را از زیرآوار خارج کرده و تحویل عوامل اورژانس بدهند که آنان نیز پس از انجام معاینات اولیه، فوت وی را تائید و اعلام کردند.

یازدهم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری12دی1393

- آزادی «فرزاد مرادی نیا» از اعضای کمیته ی هماهنگی

- پیام تبریک به مناسبت آزادی فرزاد مرادی نیا

- ادامه اعمال فشار بر کارگران و کارکنان اداره ی راه و شهر سازی سروآباد

- مرتضوی در پرونده تامین اجتماعی متهم به مباشرت وشرکت درجرم است!

- سقوط از ارتفاع جان کارگری در صومعه ‌سرا گرفت

- آتش سوزی دو تانکر حامل بنزین در مسجد سلیمان 3کشته وزخمی بر جای گذاشت

آزادی «فرزاد مرادی نیا» از اعضای کمیته ی هماهنگی

بنا به گزارش رسیده، امروز پنج شنبه 11/10/93 «فرزاد مرادی نیا» فعال کارگری و عضو کمیته ی هماهنگی، بعد از گذشت 25 روز بازداشت در بازداشت گاهِ اداره ای اطلاعات سنندج، با قرار وثیقه ی 70 میلیون تومانی آزاد شد. گفتنی است که آزادی این فعال کارگری با استقبال گرم و با شکوه خانواده و جمعی از کارگران و فعالین کارگری سنندج  همراه شد.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، ضمن تبریک آزدی «فرزاد مرادی نیا» به خانواده ی وی و تمامی کارگران و فعالین کارگری، خواهان آزادی بدون قید و شرط «فردین میرکی»، دیگر عضو بازداشتی خود و همچنین تمامی فعالین کارگری زندانی و دیگر زندانیان سیاسی می باشد.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

11 دی 1393

اطلاعیه شماره ۳۰ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

پیام تبریک به مناسبت آزادی فرزاد مرادی نیا

کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده

همانگونه که در اطلاعیه قبلی‌ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد اشاره کرده بودیم در چند ماه گذشته فعالین کارگری شهر سنندج زیر شدید‌ترین فشار‌های دستگاه امنیتی بودند و چندین فعال کارگری این شهر احضار و دستگیر شدند که فرزاد مرادی نیا از اعضای  کمیته  هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری هم یکی‌ از فعالینی بود که از سوی اداره اطلاعات شهر سنندج احضار و دستگیر شد و روز گذشته پنج شنبه ۱۱ دی‌ ماه ۱۳۹۳ بعد از ۲۵ روز بازداشت در بازداشت گاه اداره اداره اطلاعات شهر سنندج با سپردن وثیقه ۷۰ میلیون تومانی آزاد شد اما همچنان فردین میرکی و مهرداد امین وزیری از دیگر اعضای کمیته هماهنگی‌ در بازداشت اداره اطلاعات شهر سنندج هستند.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن تبریب به خانواده کارگر مبارز مرادی نیا خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

komitedefaa@gmail.com

http://komitedemahabad.blogfa.com/

دوازدهم دی‌ ۱۳۹۳

ادامه اعمال فشار بر کارگران و کارکنان اداره ی راه و شهر سازی سروآباد

بنا به گزارش رسیده جمعی از کارگران و کارکنان اداره ی راه و شهر سازی مریوان، بدون هیچ گونه هماهنگی قبلی و بدون توجه به محل سکونت آنان، از اداره ی راه و شهر سازی مریوان، به اداره ی راه و شهر سازی سرو آباد منتقل شده اند .

سرپرستان این اداره به این کارگران وعده داده بودند که در صورت جابه جایی، هزینه های رفت و آمد آنان را پرداخت و قراردادهای آنان را از فصلی به دائمی و رسمی تغییر خواهند داد. این در صورتی است که سرپرستان این اداره تا کنون هیچکدام از وعده های خود را عملی نکرده اند. لازم به ذکر است که حداکثر حقوق ماهیانه ی این کارگران800 هزار تومان می باشد که باید ماهانه حد اقل یک سوم آن را صرف هزینه های رفت و آمد خود از مریوان به سروآباد کنند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

11 دی 1393

مرتضوی در پرونده تامین اجتماعی متهم به مباشرت وشرکت درجرم است!

وکیل شکات سعید مرتضوی در پرونده تامین اجتماعی یکی از تخلفات کوچک مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی در این پرونده را توزیع پیراهن هایی با قیمت 250 هزار تومان بین حدود 500 نفر در شصتمین سالگرد تاسیس این سازمان می داند.

به گزارش12دی ایرنا،خلیل بهرامیان روز جمعه با بیان اینکه لایحه جدید را در هفت صفحه تنظیم کرده و هفته آینده به دادسرا تقدیم خواهد کرد گفت: در این لایحه موارد جدیدی مطرح کرده و از بازپرس خواسته ام مورد پیگرد قرار دهد.

وکیل شکات مرتضوی در پرونده تامین اجتماعی تاکید کرد: در این پرونده، مرتضوی تنها نیست و معاونین وی و اعضای پیشین هیات مدیره تامین اجتماعی باید مورد پیگرد قرار گیرند.

بهرامیان با بیان اینکه مرتضوی در این پرونده یک عمل خلاف فردی و یک عمل خلاف جمعی انجام داده است گفت: اتهام مرتضوی در بخشی از این پرونده، مباشرت در جرم و در بخش دیگر شرکت در جرم است که با همکاری سایر افراد صورت گرفته است.

وکیل مدافع شکات مرتضوی در پرونده تامین اجتماعی با بیان اینکه این پرونده حدود 150 متهم دارد گفت: شرکای مرتضوی در این پرونده باید احضار شوند و بازپرس باید بعد از رسیدگی به اتهامات آنها، قرار را صادر کند.

سقوط از ارتفاع جان کارگری در صومعه ‌سرا گرفت

در شهرستان صومعه سرا واقع در در غرب استان گیلان، یک کارگر ساختمانی براثر سقوط از ارتفاع، جانش را از دست داد.

به گزارش 12دی ایلنا، فرمانده نیروی انتظامی روز گذشته گفت: یک کارگر ساختمانی 32 ساله در خیابان سردارجنگل بلوار شهید سرشاد صومعه سرا، براثر سقوط از ارتفاع جانش را از دست داد.

سرهنگ اردشیر آقاجانی افزود: این کارگر در بام ساختمان مسکونی سه طبقه مشغول فعالیت نجاری بود که بدلیل نداشتن وسایل ایمنی، سقوط کرد و در دم جان باخت.

وی با اشاره به اینکه ماموران پس از اطلاع از موضوع به محل حادثه اعزام شدند، اظهار کرد: ماموران با جسد غرق به خون این کارگر جوان روبرو شدند و پرونده کارگر فوت شده را برای بررسی بیشتر به پزشکی قانونی ارجاع دادند.

آتش سوزی دو تانکر حامل بنزین در مسجد سلیمان 3کشته وزخمی بر جای گذاشت

فرماندار مسجد سلیمان گفت : آتش سوزی دو تانکر حامل بنزین سوپر در پادگان هوانیروز مسجد سلیمان هنگام تخلیه یک کشته بر جای گذاشت.

بنابه گزارشات منتشره بتاریخ12دی،علیرضا گوروئی روز جمعه اظهار داشت: این حادثه روز پنجشنبه در حالی رخ داد که دو تانکر سوخت رسان مشغول تخلیه سوخت بودند ابتدا یک تانکر دچار آتش سوزی شد.

وی افزود : این آتش سوزی بلا فاصله به تانکر دیگر که در حال بارگیری سوخت بود سرایت کرده که در اثر این آتش سوزی دو تانکر منفجر شدند.

این انفجار3کشته وزخمی برجاگذاشت.راننده تانكر حمل سوخت كه از اصفهان براي سوخت​رساني به پايگاه مسجدسليمان آمده بود، در دم جان سپرد و حال راننده تانكر سوخت پايگاه هوانيروز مسجدسلميان نيز وخيم است. اين راننده براي انجام اقدامات درماني به بيمارستان اهواز اعزام شده‌است ومصدوم دیگر پس از مداوا از بیمارستان مرخص شد.

دوازدهم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

اخباروگزارشات کارگری13دی1393

 

- پایان اعتصاب غذای بهنام ابراهیم زاده بعد از ۳۱ روز

- کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری:بهنام جان اعتصاب خود را پایان بده

- نماینده کارگران سیمان سپاهان اصفهان بدستورشفاهی دادستان اخراج شد

وزارت کار معتقد است کارگران قراردادی از مصونیت نمایندگی برخوردار نیستند

- اختصاص منابع بیمه بیکاری برای اشتغال کارگران بیکار جرم است

- وضعیت دردناک کارگران معدن نگین طبس

- نگرانی کارگران کارخانه کندر سمنان ازقرادادهای یک ماهه – اخراج 180کارگرطی 3سال

- ادامه مخالفت قرارگاه خاتم الاوصیاء با بازگشت بکاررئیس حراست وشورای اسلامی کارکارخانه واگن پارس اراک

رفت و آمد ماموران لباس شخصی وابسته به یک نهاد نظامی  در کارخانه

- تعویق ۶ ماه حقوق و بیمه ۱۲۰ کارگر صنایع P.V.C سمنان

- تجمع جمعی از صاحبان مسکن مهر پردیس مقابل مجلس در اعتراض به دولت

- پیشنهاد وزارت کاربرای ایجادامنیت شغلی:قراردادهای شفاهی‌ ۲۹روزه بجای قراردادهای سفید امضا

- وضعیت بحرانی 12 تا 14 هزار واحد تولیدی!

- جان باختن کارگرجوان فاز ۲۱ عسلویه در هنگام کار

اطلاعیه شماره ۴۳ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده

پایان اعتصاب غذای بهنام ابراهیم زاده بعد از ۳۱ روز

کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده

بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری زندانی از اعضای کمیته پیگیری و عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان بعد از ۳۱ روز اعتصاب غذا امروز جمعه ۱۳ دی‌ ماه ۱۳۹۳  با توجه به درخواست‌های مکرری که بسیاری از دوستان ، آشنایان ، خانواده ، هم بندیان و مخصوصا فرزند بیمارش نیما همزمان با بستری مجدد نیما در بیمارستان محک به اعتصاب غذای خود  پایان داد.

قابل ذکر است  بهنام از تاریخ ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۳ به خاطر تبعید از زندان اوین به زندان گوهر دشت ، محاکمه‌ مجدد و تشکیل پرونده جدید و همینطور توهین و شکنجه‌های بی‌ رحمانه از سوی ماموران زندان بعد از ۴ سال زندان دست به اعتصاب غذا زده بود.  

ما اعضای کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکومیت ادامه بازداشت و زندانی کردن  فعالین کارگری از تمامی‌ کسانی‌ که در این مدت به هر طریق ممکن بهنام و خانواده‌اش را مورد لطف و عنایت قرار دادند و در این روز‌های سخت کنار این خانواده بودند و یا به هر طریق ممکن با ارسال پیام‌هایی‌ حمایت خود را از بهنام و خانواده‌اش دریغ نکردند کمال تشکر و قدردانی را داریم.  

سیزدهم دی‌ ماه ۱۳۹۳

شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده آقای محمود صالحی ٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

k.d.behnam.ebrahimzadeh@gmail.com
komitehbehnam1.blogfa.com

کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری:بهنام جان اعتصاب خود را پایان بده

ما اعضای کمیته ی پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری ضمن اینکه از بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری ،عضو شورای نمایندگان کمیته پیگیری و فعال دفاع از کودکان کار و خیابان بنا به شرایط جسمی خطرناک ایشان می خواهیم برای حفظ سلامتی خود به اعتصاب غذای خود پایان دهد در همین حال از تمامی کارگران ،فعالین کارگری ، جنبشهای اجتماعی و همچنین از تمامی تشکلهای کارگری از جمله سندیکای شرکت واحد ، سندیکای هفت تپه ، سندیکای نقاشان تهران و فلزکار مکانیک ،سندیکای خبازان ، سندیکای نقاشان البرز ، همین طور از کمیته هماهنگی و کمیته های دفاع از زندانیان می خواهیم حمایت و دفاعیات خود را از تمامی زندانیان کارگری و در شرایط فعلی بخصوص از بهنام ابراهیم زاده هر چه بیشتر گسترش بدهند تا کارگران زندانی بتوانند با حمایت و پشتیبانی شما عزیزان به خواسته های قانونی و حقوق حقه و انسانی خود دست یابند .

ما مصرانه خواهان اتحاد بیشتر برای کسب حق و حقوق کارگران هستیم که یکی از این حقوق آزادی فوری و بدون قید و شرط کارگران زندانی است .

کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری

12/10/1393

نماینده کارگران سیمان سپاهان اصفهان بدستورشفاهی دادستان اخراج شد

وزارت کار معتقد است کارگران قراردادی از مصونیت نمایندگی برخوردار نیستند

 محسن نیرومند، معاون روابط کار اداره کار استان اصفهان طی گفتگویی باایلنا بتاریخ13دی،درباره اخراج آقای نادری، نماینده کارگران پیمانی سیمان سپاهان اصفهان، گفت: قرارداد کار این نماینده کارگری یکساله بوده است و در پایان آبان ماه به اتمام رسیده است.

 او همچنین تصریح می‌کند که آقای نادری به دستور شفاهی دادستان شهرستان مبارکه اخراج شده است.

نیرومنددرپاسخ به این پرسش که دادستان چنین حقی دارد،گفت:

نه چنین حقی ندارد ولی وقتی برای دادستان اثبات شود که امنیت در خطر است می‌تواند ورود کند. برای دادستان مبارکه به عنوان مدعی العموم مشخص شده است که آقای نادری عامل تحرکات است.

معاون روابط کار اداره کار استان اصفهان همچنین مدعی شده است «هیچ راه قانونی برای بازگشت به کار او در مراجع حل اختلاف وجود ندارد زیرا دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های این قضیه عینا از طرف وزارت کار ابلاغ شده است.

اودراین رابطه گفت: آقای نادری در پایان قراردادش اخراج شده است اما در قانون کار، مصونیت نمایندگی فقط برای اعضای شوراهای اسلامی کار وجود دارد .همچنین مکاتباتی از طریق وزارت کار شده است مبنی بر اینکه قرارداد بر هر چیز دیگری ارجحیت دارد. یعنی اگر فردی قرارداد بست و زمان قراردادش تمام شد نمی‌توانیم به دلیل مصونیت، او را بازگشت به کار دهیم. حتی ابتدای قضیه وقتی می‌خواهند انتخابات برگزار کنند، توصیه می‌کنند که افراد قراردادی کاندیدا نشوند چون ممکن است کارفرما با آن‌ها لج کند و در پایان قرارداد، اخراجشان کند. وزارت کار معتقد است کارگران قراردادی از مصونیت نمایندگی برخوردار نیستند حتی اگر در شورای اسلامی کار باشند.

وی درادامه گفت:علی رغم آنکه سال‌ها به آقای نادری تذکر ‌دادم که صبر کارفرما روزی تمام می‌شود، اما آقای نادری با این استدلال که کارگران پشت سرش هستند، هر روز به یک بهانه کار را در کارخانه می‌خواباند.

نیرومند درپاسخ به این سئوال که کارفرما در اداره کار استان اصفهان به واسطه بازنشسته‌های یک نهاد نظامی نفوذ داردگفت:

من هم مثل شما این موضوع را شنیدم. به این دلیل که تعدادی از مشاوران کارفرمای سیمان سپاهان نظامی هستند و رئیس اداره کار استان هم نظامی است این شایعه به وجود آمده است.

اختصاص منابع بیمه بیکاری برای اشتغال کارگران بیکار جرم است

یک فعال کارگری از تصمیم اخیر دولت برای اشتغال کارگران بیکار شده از طریق منابع صندوق بیمه بیکاری انتقاد کرد.

عبدالـله وطن‌خواه در این باره گفت: این اقدام به معنی آن است که منابع صندوق بیمه بیکاری به نقدینگی و سرمایه در گردش کارفرمایان تبدیل شود.

پیش از این «علی ربیعی»، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفته بود که وزاتخانه متبوعش آماده است تا ۲ هزار میلیارد تومان از اعتبارات صندوق بیمه بیکاری را برای اشتغال مجدد کارگران بیکار در بخش تعاونی اختصاص دهد.

عبدالـله وطن‌خواه یادآور شد: در روابط کار از نظر ماهیت حقوقی هیچ تفاوتی میان کارفرمایان دولتی، تعاونی یا خصوصی وجود ندارد.

وی افزود: مطابق قانون بیمه بیکاری منابع صندوق بیمه بیکاری تنها برای پرداخت مستمری به کارگران بیمه شده‌ای که کار خود را از دست داده‌اند در نظر گرفته شده است.

وطن‌خواه افزود: اینکه دولت می‌خواهد از محل اعتبارات این صندوق کارفرمایان را به استخدام دوباره کارگران بیکار ترغیب کند عملی خلاف قانون است و این احتمال وجود دارد که از این پس همه کارفرمایان توقع داشته باشند که با پولی که توسط کارگران در صندوق بیمه بیکاری جمع آوری شده است دستمزد آن‌ها را پرداخت کنند.

بنا به گفته این فعال کارگری،ممکن است سازمان تامین اجتماعی بتواند به استناد ماده ۱۲ قانون بیمه بیکاری با سرمایه گذاری بخشی از اعتبارات صندوق بیمه بیکاری نسبت به تامین هزینه‌های این صندوق اقدام کند اما هیچ ماده قانونی اجازه نمی‌دهد که از اعتبارات این صندوق به عنوان سرمایه درگردش بنگاه‌های اقتصادی استفاده شود.

وطن‌خواه گفت: اگر قرار است دولت به عنوان متولی صندوق بیمه بیکاری از محل منابع این صندوق به تولیدکنندگان کمکی کند این کمک باید در چارچوب قوانین سرمایه گذاری صورت گرفته و نحوه بازپرداخت آن مشخص باشد.

وی گفت: صندوق بیمه بیکاری موسسه خیریه یا خزانه عمومی نیست که دولت و کارفرما توقع استفاده از منابع مالی آنرا داشته باشند، مطابق قانون دولت موظف است از محل درآمدهای عمومی زمینه اشتغال پایدار را در جامعه فراهم کند.

منبع:ایلنا-13دی

وضعیت دردناک کارگران معدن نگین طبس

علاوه بر تعویق در پرداخت حقوق از سوی شرکت معدنی نگین، یکی از عمده‌ترین مشکلات کارگران این است که علی رغم کار طاقت فرسایی که انجام می‌دهند اصلا استراحتی ندارند و حقوق بسیار پایینی دریافت می‌کنند.

منابع کارگری در طبس از تعویق ۳ ماهه در پرداخت حقوق و مزایای بیش از ۳۰۰ نفر از کارگران شرکت معدنی نگین خبر می‌دهند.

به گزارش13دی ایلنا،یک فعال کارگری در این باره گفت: حقوق ماه‌های آبان و آذر هنوز پرداخت نشده و تنها بعد از پیگیری‌های فراوان نیمی از حقوق مهرماه طی ده روز گذشته وصول شده است.

وی ضمن بیان این مطلب که علاوه بر مشکل تعویق در پرداخت حقوق و مزایا، کارگران معدن نگین با مشکلاتی چون کم بودن میزان حقوق نیز مواجه‌اند گفت: علاوه بر تعویق در پرداخت حقوق از سوی شرکت معدنی نگین، یکی از عمده‌ترین مشکلات کارگران این است که علی رغم کار طاقت فرسایی که انجام می‌دهند اصلا استراحتی ندارند و حقوق بسیار پایینی دریافت می‌کنند.

این منبع خبری افزود: برای کارگری با ۲۱ ساعت کار روزانه و ۲۰ روز کار در ماه نهایتا ۱میلیون ۵۰۰ هزار تومان حقوق در نظر می‌گیرند که با توجه به شرایط سخت کار و مدت زمان بالای آن غیر منصفانه است.

وی همچنین به مشکلات بیمه‌ای کارگران این شرکت معدنی اشاره کرد و گفت: متاسفانه بیمهٔ مسولیت این شرکت به درستی به وظایف بیمه‌ای خود عمل نمی‌کند و کارگران با کمترین حمایت بیمه‌ای در این شرکت کار می‌کنند.

این منبع آگاه در ادامه از وجود نهاد کارگری ضعیف در این شرکت خبر داد و گفت: بیش از ۳۶۰ کارگری که در این شرکت فعال هستند تنها دو نماینده کارگری و یک نفر ناظر از طرف خود شرکت دارند در حالیکه از نظر قانون کار، شرکتی با چنین وسعتی باید ۵ نفر نماینده کارگری داشته باشد نه سه نفر! که از آن سه نفر هم یک نفر به عنوان ناظر از سوی کارفرما تعیین شده است.

وی همچنین از تخصیص ۴۰ درصدی حقوق، در روزهای تعطیل خبرداد و گفت: قبلا به ازای کار در روزهای تعطیل ۳برابر حقوق به کارگران پرداخت می‌شد اما در حال حاضر به ازای کار در روز تعطیل ۴۰ درصد حقوق را محاسبه می‌کنند و دیگر سه برابر حقوق پرداخت نمی‌شود.

این منبع کارگری همچنین تصریح کرد: همه می‌دانند که شرایط کار در معادن چقدر سخت است. بسیاری از کارگران در مجموع ۹ ماه کار می‌کنند و تنها ۳ماه در کنار خانواده‌هایشان هستند. بسیاری از کارگران چون اصلا در خانه حضور ندارند، نمی‌توانند بزرگ شدن فرزندانشان را ببینند. اگر به همه این سختی‌ها عدم دریافت حقوق و مطالبات کارگران را اضافه کنید آنوقت متوجه می‌شوید که کارگران معدن چه شرایط سختی را تحمل می‌کنند. وی اضافه کرد: متاسفانه هیچکس جوابگوی این مشکلات نیست و روز به روز هم بر این مشکلات اضافه می‌شود.

این کارگر در انتها ضمن تاکید بر وضعیت بد اقتصادی کارگران معدن نگین گفت: شهر ما کوچک است، کارگران به سختی تامین معاش می‌کنند. بالا رفتن خرید‌های قسطی برای مخارج روزمره خانواده‌ها فشار سنگینی بر کارگران وارد می‌کند. وقتی این قسط‌های دیر به دیر پرداخت شود آبروی کارگر در خطر می‌افتد. در نظر بگیرید، اگر همین حقوق نصفه و نیمه هم به موقع پرداخت نشود از پس مخارج روزمره زندگیشان به هیچ وجه بر نمی‌آیند.

نگرانی کارگران کارخانه کندر سمنان ازقرادادهای یک ماهه – اخراج 180کارگرطی 3سال

منابع کارگری در شرکت تولیدی «کندر» (آ. ب. ث) از کاهش امنیت شغلی‌ ۳۴۷ کارگر قرار موقت این واحد تولید کننده انواع محصولات شوینده در سمنان خبر می‌دهند.

به گزارش13دی ایلنا،کارگران این کارخانه گزارش داده‌اند که این واحد تولیدی پیش از سال ۹۰ حدود ۵۲۷ کارگر داشت که این تعداد به تدریج تا به امروز به ۳۴۷ نفر تقلیل یافته است.

بنا بر این گزارش، مدیران کارخانه کندر در سال ۹۰ حدود ۱۵۰ کارگر قرارداد موقت این واحد تولیدی را یکجا اخراج کردند. همچنین ۳۰ نفر از کارگران قرار دادی نیز در شهریور ماه سال جاری با اتمام قرار داد کارشان اخراج شدند.

کارگران کارخانه کندر می‌گویند با وجود آنکه کارفرمای این کارخانه دستمزد کارگران را به موقع پرداخت می‌کند اما کارگران با قراردادهای کوتاه مدت یک ماهه کار می‌کنند و در پایان هر ماه نگران از دست دادن شغل‌شان هستند.

به گفته کارگران آ.ب.ث این کارخانه در سال جاری به دلایلی همچون مشکلات قیمت گذاری محصولات و ورود رقبای جدید دچار کاهش تولید و سفارش شده است. بطوری که اگرچه اخراج کارگران قرار دادی این کارخانه در سال ۹۰ به دلیل بحران اقتصادی ناشی از تحریم‌ها اتفاق افتاد اما اخراج کارگران در شهریور ماه امسال به سبب پائین بودن حجم سفارشات محصولات تولیدی انجام شده است.

ادامه مخالفت قرارگاه خاتم الاوصیاء با بازگشت بکاررئیس حراست وشورای اسلامی کارکارخانه واگن پارس اراک

رفت و آمد ماموران لباس شخصی وابسته به یک نهاد نظامی  در کارخانه

مذاکرات امروز (شنبه ۱۳ دی) اعضای شورای اسلامی کار واگن پارس اراک با کارفرما برای بازگشت به کاررئیس حراست وشورای اسلامی کارکارخانه نتیجه‌ای در برنداشت.

به گزارش13دی ایلنا، اگر چه کارفرما در این جلسه به دریافت نامه شورای تامین شهرستان اراک مبنی بر بازگشت به کار آقای درخشنده‌بخت اعتراف کرد اما در عین حال گفت که قرارگاه خاتم الاوصیاء اجازه بازگشت به کار این کارگر را نمی‌دهد.

کارگران همچنین می‌گویند در پایان ساعت کاری، رفت و آمد ماموران لباس شخصی وابسته به یک نهاد نظامی را در کارخانه  مشاهده کرده اند.

کارگران می‌گویند احتمال می‌رود فرمانده قرارگاه خاتم الاوصیاء فردا به کارخانه بیاید و این موضوع به نگرانی‌هایی دامن زده است.

پیش از این، نماینده قرارگاه خاتم الاوصیاء در کارخانه حاضر شده بود و به گفته کارگران با لحن تندی با آنان صحبت کرده بود.

بر اساس گزارش دیگری از کارگران، کارکنان ساختمان اداری به دستور کارفرما و مدیر داخلی کارخانه صبح امروز به کارگاه آمده بودند تا تولید را راه بیاندازند.

یکی از کارگران که نخواست نامش فاش شود در این رابطه گفت: کارفرما بر خلاف دستوری که صادر کرده بود خود در کارگاه حاضر نشد اما مدیر داخلی به کارگاه آمد که کارگران به او اجازه صحبت کردن ندادند.

او افزود: البته شماری از مدیران میانی برای کارگران صحبت کردند که این صحبت‌ها به درگیری لفظی میان تعدادی از کارگران موافق و مخالف راه اندازی خط تولید منجر شد‌ اما در ‌‌‌نهایت کارکنان ساختمان اداری به کار خود بازگشتند و تولید همچنان متوقف ماند.

تعویق ۶ ماه حقوق و بیمه ۱۲۰ کارگر صنایع P.V.C سمنان

یکی از بازرسان اداره کار برای پی گیری موضوع حقوق معوقه و بیمه کارگران به کارخانه پی وی سی آمد. او بجای رسیدگی به مشکلات کارگران با دفاع از کارفرما سعی می‌کرد به نوعی کارگران را متقاعد کند که از حقوقشان چشم‌پوشی کنند.

منابع خبری در کارخانه صنایع P.V.C سمنان از تعویق ۶ ماهه حقوق و بیمه ۱۲۰ کارگر این کارخانه خبر می دهند.

به گزارش13دی ایلنا،کارگران گفته‌اند با وجود آنکه چند ماهی است به صورت مرتب حقوق دریافت می‌کنند ولی دریافتی‌های آنان مربوط به معوقات حقوقی شش ماه گذشته‌شان است.

به گفته کارگران، در حال حاضر مشکل اصلی آنان پرداخت نشدن حق بیمه‌شان به تامین اجتماعی (شعبه مهدیشهر سمنان) است بطوری که خانواده‌های اکثر کارگران در طول دو ماه گذشته بیمه نداشته‌اند.

بنا بر این گزارش، از فروردین ماه سال جاری کارفرما تنها سه ماه از حق بیمه کارگران را - به صورت نامنظم - به تامین اجتماعی پرداخت کرده است.

یکی از کارگران که نخواست نامش منتشر شود با بیان اینکه دفترچه تامین اجتماعی ۹۰ درصد از کارگران فاقد اعتبار است، در ادامه مهم‌ترین خواسته کارگران این کارخانه را تمدید دفترچه‌های فاقد اعتبار از سوی تامین اجتماعی ذکر کرد و گفت: با وجود اقساطی شدن مطالبات بیمه‌ای این کارخانه، متاسفانه کارفرما به موقع اقساط بیمه‌ای کارگران را به تامین اجتماعی مهدیشهر پرداخت نمی‌کند.

این کارگر همچنین افزود: با افزایش مشکلات کارگران کارخانه پی وی سی سمنان، در سال جاری شخص استاندار بازدیدی از کارخانه انجام داد. در این بازدید استاندار ضمن برسی وضعیت کارخانه و کارگرانش نامه‌ای را به اداره کار وتامین اجتماعی نوشت تا به نوعی به مشکلات بیمه‌ای و حقوقی کارگران رسیدگی شود.

او گفت: در پی نامه استاندار، یکی از بازرسان اداره کار برای پی گیری موضوع حقوق معوقه و بیمه کارگران به کارخانه پی وی سی آمد. او بجای رسیدگی به مشکلات کارگران با دفاع از کارفرما سعی می‌کرد به نوعی کارگران را متقاعد کند که از حقوقشان چشم‌پوشی کنند.

این کارگر کارخانه پی وی سی سمنان در بخش دیگری از سخنانش درباره دلایل به تعویق افتادن حقوق و بیمه کارگران این کارخانه گفت: کارفرمای کارخانه پی وی سی دلیل مشکلات مالی کارخانه را به تبع کاهش فروش عنوان می‌کند در حالی که که وضعیت فروش این کارخانه به نسبت سالهای گذشته بهتر است.

او در اثبات صحت ادعای خود تصریح کرد: کارفرما در ماهای اخیر برای به موقع تحویل دادن محصولاتی که سفارش گرفته است ناچار شد ۴۰ نفر نیروی کار جدید استخدام کند.

تجمع جمعی از صاحبان مسکن مهر پردیس مقابل مجلس در اعتراض به دولت

جمعی از صاحبان مسکن مهر پردیس در اعتراض به اقدام دولت مبنی بر درخواست پرداخت 12 میلیون تومان از افراد برای ارایه این مسکن‌ها به مالکان، مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش 13دی خبرگزاری مجلس، امروز شنبه (13 دی‌ماه) جمعی از صاحبان مسکن مهر پردیس در اعتراض به اقدام دولت مبنی بر درخواست پرداخت 12 میلیون تومان از افراد برای ارایه این مسکن‌ها به مالکان مقابل مجلس تجمع کردند.

به گفته یکی از تجمع‌کنندگان در حالی که دولت باید اکنون مسکن‌ها را به صاحبانشان تحویل دهد درخواست 12 میلیون تومان برای تحویل مسکن‌ها کرده است.

پیشنهاد وزارت کاربرای ایجادامنیت شغلی:قراردادهای شفاهی‌ ۲۹روزه بجای قراردادهای سفید امضا

در حالی که وزیر کار اعلام کرده تدابیری برای حذف قراردادهای سفیدامضا اندیشیده شده و با متخلفان هم به شدت برخورد می شود، در لایحه خروج از رکود قرارداد زیر یکماه آن هم به صورت شفاهی پیش بینی شده است.

به گزارش 13دی مهر، موضوع مربوط به قراردادهای کار، نحوه همکاری، فسخ قرارداد، اخراج و مسائل مرتبط با آن از چالش برانگیزترین مباحث در روابط کار و در عین حال دارای پرونده های بسیاری در هیئت های حل اختلاف کارفرمایان و کارگران است.

مبحث قراردادها به عنوان یکی از موضوعات کلیدی و اساسی گفتگوهای سال های گذشته کارگران، کارفرمایان و دولت برای اصلاح قانون کار بوده که در عین حال نیز پرونده آن به عنوان یک مسئله اختلاف برانگیز و بدون دستیابی به هرگونه توافق جدیدی همچنان مفتوح است.

وزارت کار اخیرا در گزارشی از نابسامانی قراردادهای کاری در ایران خبر داد و اعلام شد بیش از ۹۳ درصد کل قراردادهای کاری در کشور هم اکنون به صورت موقت و غیردائم منعقد می شود و به طور کلی مجموعه قراردادها به زیر یکسال رسیده و قراردادهای ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۹ ماهه با کارگران به امضا می رسد.

کارشناسان بازار کار می گویند یکی از دلایل افت بهره وری نیروی کار در ایران و تاثیر پایین سرمایه انسانی در روند تولید به قراردادها و تامین نبودن نیروی کار؛ در نتیجه احساس تعلق خاطر نداشتن به بنگاه و عدم تلاش کارفرمایان به ترمیم این نقیصه بر می گردد.

افت شادمانی نیروی کار

اینکه برخی کارگران به محیط های کاری خود علاقه ای ندارند و تنها از سر اجبار معیشتی هر روز صبح در محل کار خود حاضر می شوند یک پیغام بسیار مهم به همراه دارد که همان کاهش شادمانی نیروی کار کشور است که وزارت کار اعلام کرد.

نیروی کار در ایران با داشتن قرارداد موقت اغلب فکر می کند ممکن است هر روز و هر لحظه شغلش را از دست بدهد، بیکار شود و دیگر امکان حضور در شغلی که روی آن حساب باز کرده است را نداشته باشد؛ اینها باعث می شود تا هیچگونه ارتباط و پیوندی بین نیروی کار و بنگاه حاصل نشود و نتیجه قرار گرفتن سرمایه کارفرما و نیروی کار به صورت اجباری در کنار یکدیگر، تولید محصولات بی کیفیت، ارتباطات کاری شکننده و در نتیجه تضعیف تولید ملی شکل بگیرد.

طبق قانون کار، اولا قرارداد در مشاغلی که دارای جنبه مستمر و دائم است باید به صورت تمام وقت و دائم منعقد شود و قانون کار می گوید این دسته از بنگاه ها نمی توانند نیروی موقت داشته باشند مگر برای آزمایش و آن هم حداکثر در مدت ۳ ماه.

در حال حاضر، نامناسب شدن فضای کسب و کار کشور و نبود چشم انداز مناسب از فعالیت های اقتصادی در آینده و هراس سرمایه گذاران از ریسک در فعالیت های مختلف اقتصادی، باعث شده تا تمایل کارفرمایان به امضای قراردادهای دائم کاری تقریبا به صفر برسد .  که عقد قرار داد دایم  در بخش خصوصی   به کلی وجود ندارد.

همچنین این شرایط باعث شده تا نیروهای کار کشور نیز هیچگونه چشم انداز روشنی از آینده کاری خود نداشته باشند و همواره در نگرانی از دست دادن مشاغل خود به سر ببرند.

براساس این گزارش،در قالب لایحه خروج از رکود اقتصادی برخی تغییرات قانون کاری نیز به زیان کارگران در جریان است که در مورد قراردادها می توان به فراهم شدن زمینه قانونی انعقاد قراردادهای شفاهی زیر یکماه اشاره کرد.

وضعیت بحرانی 12 تا 14 هزار واحد تولیدی!

بین 12 هزار تا 14 هزار واحد تولیدی در این شرایط متوقف شده‌اند و دلیل آن نیز قوانین داخلی بانک‌ها در برخورد با کارفرمایان بوده‌ است.توقف پرداخت تسهیلات باعث رکود شده‌ که تبعات آن تعطیلی واحد‌ها، افزایش بیکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی شده است.

به گزارش13دی اقتصادنیوز،احمد پورفلاح، رئیس کمیسون صنایع اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه از میزان مطالبات بانکی به بخش خصوصی ارقام متفاوتی نظیر 160 هزار میلیارد تا 150 هزار میلیارد تومان اعلام می‌شود،افزود: اما جمع‌بندی ما در اتاق بازرگانی این بوده است که بدهی بخش خصوصی در کل مطالبات بانکی به 15 درصد هم نمی‌رسد.

او ادامه داد:سهم صنعت در این 15 درصد کمتر از 30 درصد است ولی از آنجایی که اعداد و ارقام مطالبات به نام تولید و صنعت گفته می‌شود مشکلات بسیاری به وجود آمده دریافت تسهیلات بخش صنعت با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

پورفلاح با اشاره به این که اما مشکل بزرگ‌تر صنعت بدهی دولت به این بخش است،خاطرنشان کرد: بخش خصوصی ارقام بسیار بالایی از وزارت نیرو و راه طلب دارد که متاسفانه پرداخت نمی‌شود.

رئیس کمیسون صنایع اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این که حتی ارقام بودجه‌ای در بخش صنعت محقق نمی‌شود، گفت:بخش خصوصی از بدهکار بودن و بدهکار شدن همواره گریزان بوده است.از سوی دیگر تحریم‌ها و شوک‌های وارد شده به سیستم بانکی نیز لطمات سنگینی وارد کرده است.

او افزود: مجموعه این عوامل باعث شده است که بخش خصوصی در حوزه صنعت دچار رکود شدید شود، این در حالی است که کل مطالبات کم و در حدود 15 درصد است و مابقی آن متعلق به شرکت‌های بزرگی است که حتی نمی‌توان به آنها بخش خصوصی گفت.

پورفلاح در ادامه با تاکید بر این که تبلیغات در این زمینه علیه کارخانه‌ها و بخش مولد کشور بوده است، اظهار کرد:این موضوع باعث شد که بانک‌ها به شکل قبل با بخش تولید همکاری نکنند.

رئیس کمیسون صنایع اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد:بین 12 هزار تا 14 هزار واحد تولیدی در این شرایط متوقف شده‌اند و دلیل آن نیز قوانین داخلی بانک‌ها در برخورد با کارفرمایان بوده‌ است.توقف پرداخت تسهیلات باعث رکود شده‌ که تبعات آن تعطیلی واحد‌ها، افزایش بیکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی شده است.

پورفلاح در پایان گفت:البته این موضوع صرفا به بانک‌ها مربوط نمی‌شود، زیرا خود بانک‌ها نیز با کمبود نقدینگی مواجه هستند. عواملی نظیر رکود، نبود تکنولوژی و نبود امکان رقابت با واردات از عوامل اصلی است ولی در نهایت جمع‌بندی‌ها در اتاق بازرگانی این گونه است که اولین مشکل عدم تزریق تقدینگی به بنگاه‌های تولیدی از سوی بانک‌هاست.

جان باختن کارگرجوان فاز ۲۱ عسلویه در هنگام کار

جان باختن 8کارگرطی یکسال در فازهای ۲۰ و۲۱ منطقه ویژه عسلویه براثر تنفس گاز سمی H۲S

یکی از کارگران شاغل در فاز ۲۱ منطقه عسلویه عصر روز چهارشنبه هفته گذشته در هنگام انجام کار جان خود را از دست داد.

به گزارش13دی ایلنا، سجاد انصاری کارگری که یک ماه از زمان استخدامش در شرکت پیمانکاری I. G. C می‌گذشت عصر روز چهارشنبه (۱۰ دی‌ماه) در محل کار خود هنگام کار جان باخته است.

 

به گفته فعالان کارگری در عسلویه هنوز علت مرگ این کارگر که  حدود ۲۲ سال سن داشت اعلام نشده است.

این منابع خبری در عین حال یادآور شده‌اند به غیر از حادثه هفته گذشته که هنوز علت دقیق آن مشخص نشده است، از حدود یک سال گذشته تا کنون حدود هشت نفر از کارگران شاغل در فازهای ۲۰ و۲۱ منطقه ویژه عسلویه براثر تنفس گاز سمی H۲S کشته شده‌اند.

سیزدهم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری14دی1393

- بهنام ابراهیم زاده باردیگرمحاکمه و به بیش از9سال زندان وپرداخت جریمه نقدی محکوم شد!

- اداره کار درخواست بازگشت به کار کارگراخراجی معدن چادرملو را ثبت نکرد

- اعتصاب و تجمع کارگران معدن چادرملودراعتراض به کاهش ۲۰ درصدی پاداش تولید

- تعدادی ازکارگران کارخانه واگن پارس باردیگردست به تظاهرات خیابانی زدند

- قرار کفالت سعید مرتضوی به وثیقه تبدیل شد

- تجمع متقاضیان مسکن مهر پردیس و پرند مقابل مجلس

- آقای طایی، کمترین جرم شما و دولت تدبیر و امید علاف کردن دستکم 7 میلیون نیروی کار است

- دستمزدهای معوقه وراهکارهای ابداعی کارفرمایان برای شانه خالی کردن از پرداخت آن و کسب سودهای کلان

- فرزاد صفری از کارگران نورد لوله صفا قربانی قطع عمدی کلید خاموش اضطراری دستگاه از سوی کارفرما شد

- سه کارگر کارخانه فروز گاز ساوه بر اثر وقوع انفجار کشته و مجروح شدند

- کارگر شهرداری قم در هنگام کار کشته شد

- کارفرمای سلیمانیه‌ای مهندس اهل دیواندره را به قتل رساند

بهنام ابراهیم زاده باردیگرمحاکمه و به بیش از9سال زندان وپرداخت جریمه نقدی محکوم شد!

با سلام و درود به همه کارگران و فعالین کارگری

به اطلاع می رسانم که فرزندم بهنام ابراهیم زاده در روز دوازدهم اذرماه توسط قاضی احمدزاده و بدون وکیل در دادگاه انقلاب تهران محاکمه شده و به اتهام  ارتباط با احمد شهید و سر پل مجاهدین ! و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور ، با استناد به ماده 610 قانون مجازات اسلامی به هفت سال و نیم  زندان و به اتهام تبلیغ علیه نظام با استناد به ماده 500 قانون مجازات اسلامی به تحمل یک سال ونیم حبس و 450000 هزارتومان جریمه نقدی، جمعا به تحمل 9 سال حبس تعزیزی و 450000 هزارتومان جزای نقدی و همچنین به اتهام نگهداری ورق پاسور به تحمل چهار ماه و نیم حبس محکوم گردیده است. نامبرده همچنین در روز  8/10/93 به شعبه 15 دادگاه انقلاب به سرپرستی قاضی صلواتی احضار و حکم مزبور به وی ابلاغ شد.

با تشکر رحمان ابراهیم زاده پدر (بهنام) و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

اداره کار درخواست بازگشت به کار کارگراخراجی معدن چادرملو را ثبت نکرد

کارگراخراجی معدن چادرملو از ثبت نشدن شکایت‌اش در اداره کار اردکان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه اخراج من در اداره کار بر اساس شکایت کارفرما انجام گرفته بود، حال که دادگاه من را از اتهاماتی که کارفرما متوجهم کرده بود تبرئه کرده است، اداره کار نیز باید در تصمیمش تجدید نظر کند و درخواست بازگشت به کار من را مورد رسیدگی قرار دهد.

بهرام حسنی نژاد، که اخراج او در سال گذشته باعث اعتصاب یک ماهه کارگران در این واحد معدنی شده بود، رو یکشنبه (14 دی) درباره ممانعت اداره کار از ثبت درخواست بازگشت به کارش گفت: متاسفانه مراجعه من به اداره کار اردکان جهت اخذ حکم بازگشت به کار تاکنون بی‌نتیجه بوده است. وقتی به اداره کار اردکان مراجعه کردم، رییس این اداره به من گفت که حکم اصلی در خصوص اتمام قراردادم توسط هیئت حل اختلاف صادر شده و ما مطابق آن حکم عمل می‌کنیم.

وی گفت: اداره کار اردکان دادخواست مرا در خصوص بازگشت به کار بی‌معنی دانسته و گفته بر اساس رای هیئت حل اختلاف حکم اتمام قرارداد صادر شده و دادخواست شما بی‌مورد است.

وی گفت: در پی این اقدام رییس اداره کار اردکان نامه‌ای به این اداره نوشتم و عنوان کردم که چون این اداره در راه گرفتن حکم بازگشت به کارم سنگ اندازی می‌کند من این قضیه را از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری می‌کنم.

وی اضافه کرد: در واقع اداره کار اردکان، درخواست بازگشت به کار مرا با توجه به رای هیئت حل اختلاف در خصوص اخراج و اتمام قراردادم بی‌مورد می‌داند، در حالیکه اساسا رای اتمام قرارداد من در شرایطی صادر شد که من از کار اخراج شده بودم و تاخیر هیئت حل اختلاف در برگزاری جلسهٔ رسیدگی به پرونده من باعث شد تا کار به موعد اتمام قرارداد برسد و اخراجم تسهیل شود.

وی تاکید کرد: این مشکل هیئت حل اختلاف است که چند ماه پس از اخراج من از معدن چادرملو، جلسه رسیدگی به پرونده را برگزار کرد در حالیکه من در آن زمان از کار اخراج شده بودم.

وی گفت: با شکایت سال گذشته کارفرما که منجر به بازداشت جمعی از کارگران هم شد، در واقع ما توقیف شده بودیم و در شرایط تعلیق کار قرارداشتیم. براساس مادهٔ ۱۷ و ۱۸ قانون کار «در صورتیکه توقیف کارگر در مراجع حل اختلاف منتهی به صدور حکم محکومیت نشود مدت توقیف، جزء سابقهٔ خدمت کارگر محسوب می‌شود و کارفرما مکلف است ضمن صدور مجوز بازگشت به کار، ضرر و زیان وارده را جبران و مزد و مزایای کارگر را نیز پرداخت کند

به گفتهٔ حسنی‌نژاد رای هیئت حل اختلاف مبنی بر اتمام قرارداد او در شرایطی صادر شده که چند ماهی از مدت تعلیق او از کار گذشته بود و چون این رای از نظر وی در شرایط متناسب با شرایط کار او صادر نشده بود با شکایت او به دیوان عدالت اداری رفت تا در خصوص رای نهایی تصمیم گیری شود. این شکایت هم اکنون در دیوان عدالت در حال پیگیری است.

وی همچنین دربارهٔ حواشی حکم صادر شده مبنی بر اخراجش در پی شکایت کارفرما گفت: حکم اخراج من در واقع بی‌اساس بود. نه احکام دیوان عدالت و نه مواد قانون کار هیچکدام نمی‌تواند دلیل اخراج مرا توجیه کنند. حکم اخراج من تنها در پی شکایت کارفرما صادر شد و در تمام احکامی هم که توسط هیئت حل اختلاف صادر شد اصلا به مسئلهٔ اخراج رسیدگی نشده است.

حسنی‌نژاد ادامه داد: هیئت تشخیص حکم اخراج مرا درست در زمانی که هنوز قراردادم تمام نشده بود صادر کرد و آن هم بر اساس ماده غیرمرتبط ۱۵۸ بوده است که مربوط به رای هیئت تشخیص است. هیئت حل اختلاف در اردیبهشت ۹۳ چند ماه بعد به این مسئله رسیدگی کرد و گفت که قرارداد شما تمام شده است در حالیکه حکم صادره برای من اخراج بود و جلسهٔ حل اختلاف با تاخیر برگزار شد.

وی تصریح کرد: طبق دستور العمل وزارت کار هیئت‌های حل اختلاف موظفند ۱۷روز بعد از موضوع اخراج به آن رسیدگی کنند اما هیت حل اختلاف بعد از گذشت چهارماه از صدور حکم به آن رسیدگی کرد، در شرایطی که از نظر کاری طبق ماده ۱۷ قانون کار با شکایت کارفرما ما در حالت تعلیق قرار داشتیم. از طرفی هیئت‌های تشخیص موظفند که به شکایت کارگر رسیدگی کنند در حالیکه در آن دوره و در جریان صدور حکم اخراج هیئت تشخیص اداره کاه هیچ توجهی به شکایت ما نداشت.

کارگر اخراجی معدن چادرملو درباره پیگیری پرونده خود گفت: در پی مشکلی که در اداره کار اردکان به وجود آمد، امروز یکشنبه (14 دی) به بخش جبران خدمت وزارت کار در تهران مراجعه کردم تا هم خواستار رسیدگی به برخورد اداره کار اردکان و جوابی که به من داده شده باشم و هم مشکل بازگشت به کار خودم در پی رای صادره را از طریق این اداره پیگیری کنم. وی تصریح کردادراه کار اردکان حتی از ارائهٔ برگه دادخواست به من خودداری کرد به همین دلیل به تهران آمدم تا بتوانم شکایتم را مطرح کنم وقطعا پیگیر ثبت شکایتم در وزارت کار هستمٰ.

وی همچنین از پیگیری شکایتش در خصوص بازگشت به کار در دیوان عدالت اداری خبر داد گفت: با صدور حکم تبرئه من از اتهامات وارد شده از سوی کارفرما، پیگیر شکایتم نسبت به رای صادره از سوی هیئت حل اختلاف اردکان هستم اما متاسفانه علیرغم گذشت چند ماه از طرح شکایت در دیوان عدالت هنوز پاسخی در این زمینه دریافت نکرده‌ام.

لازم به یادآوری است، به تازگی بیش از ۶۵۰ نفر از کارگران شرکت معدنی چادرملو با امضای طوماری حمایت خود را از این کارگرکه متعاقب اعتصاب یک ماهه کارگران در سال گذشته اخراج شده بود، اعلام کرده و خواستار بازگشت به کار او شدند.

اعتصاب و تجمع کارگران معدن چادرملودراعتراض به کاهش ۲۰ درصدی پاداش تولید

کارگران سایت صنعتی معدن چادرملو از ابتدای امسال با کاهش ۲۰ درصدی کارانه یا پاداش تولید مواجه شده‌اند.

به گزارش14دی ایلنا،کارگران معدن چادرملو گفته‌اند در دو ماه اخیر به دلیل کاهش میزان تولید به شدت از میزان کارانه‌ها کاسته شده که این مسئله منجر به اعتراض کارگران سایت صنعتی و «خط کوه» شده است.

بر اساس این گزارش، کاهش ۲۰ درصدی پاداش تولید از فرودین ماه امسال اتفاق افتاده و کم کم این کاهش ۲۰ درصدی برای سایر بخش‌های معدن مانند خط کوه نیز اجرا شده است.

یک منبع آگاه خبری در این کارخانه از اعتراض کارگران سایت صنعتی چادرملو  خبر داد و گفت: روز سه شنبه ۹ دی ماه نزدیک به ۲۵۰ نفر از کارگران سایت صنعتی معدن چادرملو در اعتراض به کاهش شدید کارانه‌ها در محل کارخانه تحصن کردند.

این منبع کارگری اضافه کرد: این تجمع اعتراضی به صورت همزمان توسط کارگران خط کوه نیز انجام شد که طی آن کارگران این بخش نیز برای چند ساعتی دست از کار کشیدند. به گفتهٔ وی کارگران سایر بخش های معدن نیز دارای مشکلات مشابهی هستند.

این منبع آگاه افزود: با وعده‌های داده شده قرار شد جلساتی در تهران برگزار شود تا نسبت به رفع این مشکل اقدامات لازم به عمل آید. به گفتهٔ وی کارفرمای معدن چادرملو به کارگران اعلام کرده است طبق دستور وزارت کار اقدام به کم کردن کارانه‌ها کرده است. اقدامی که قرار است از سوی نمایندگان کارگری معدن چادرملو با استعلام از سوی وزارتخانه در خصوص کاهش کارانه‌ها پیگیری شود.

گفتنی است معدن چادرملو دارای بیش از ۲۱۷۰ کارگر است که در بخش‌های سایت صنعتی، سنگ شکن، خط کوه، بخش‌های آزمایشگاهی و کارگاهی و... که تحت نظر شرکت پیمانکاری آسفالت طوس فعالیت می‌کند مشغول به کارند. عمده‌ترین مشکلات کارگران معدن چادرملو در دو سالهٔ اخیر، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، افزایش کارانه‌ها و درخواست بازگشت بکارکارگراخراجی معدن چادرملو بوده است.

تعدادی ازکارگران کارخانه واگن پارس باردیگردست به تظاهرات خیابانی زدند

منابع کارگری گزارش داده‌اند نزدیک به ۱۵۰ کارگر واگن پارس اراک صبح امروز (یکشنبه ۱۴ دی) در خیابان مجاور کارخانه، منتهی به بلوار آیت‌الله اراکی تجمع کردند.

به گزارش 14دی ایلنا، کارگران واگن پارس به خودداری کارفرما از اجرای مصوبه شورای تامین مبنی بر بازگشت رئیس حراست وشورای اسلامی کار،کارخانه معترضند.

برپایه این گزارش،ماموران حراست امروز از ورود ۵ نفر از کارگران به کارخانه جلوگیری کرده‌اند.

در همین رابطه، یکی از کارگران گفت: در حالی که کارگران اعتصابی در برابر زیاده خواهی کارفرما تصمیم به توقف تولید گرفته‌اند، ماموران حراست با این استدلال که این ۵ کارگر اعتراضات را هدایت می‌کنند از ورودشان به کارخانه ممانعت کرده‌اند.

بنابهمین گزارش، کارگران امروز قصد داشتند برای نشان دادن حسن نیت خود و دعوت کارفرما به اجرای مصوبه شورای تامین شهرستان اراک مبنی بر بازگشت به کار رئیس حراست وشورای اسلامی کار واگن پارس، تولید را از سر بگیرند اما ممانعت حراست از ورود همکاران‌شان به کارخانه، آنها را از تصمیم‌شان منصرف کرده است.

قرار کفالت سعید مرتضوی به وثیقه تبدیل شد

قرار کفالت «سعید مرتضوی» مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی به وثیقه تبدیل شد.

به گزارش14دی ایرنا،علیرضا دقیقی وکیل دادگستری و یکی از شاکیان سعید مرتضوی در پرونده تامین اجتماعی روز یکشنبه با اعلام این خبر افزود: با دستور شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت، قرار کفالت دو میلیارد تومانی مرتضوی در پرونده تامین اجتماعی به قرار وثیقه تبدیل شد.

وی از میزان قرار وثیقه صادر شده برای مدیرعامل پیشین تامین اجتماعی در این پرونده اظهار بی اطلاعی کرد.

پیشتر نیز برای مرتضوی در پرونده شکایت یکی از اولیای دم کشته شدگان حادثه کهریزک قرار وثیقه سه میلیارد تومانی صادر شده بود.

سعید مرتضوی مدیر عامل پیشین سازمان تامین اجتماعی، آخرین مرتبه ششم دی ماه در شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت حضور یافت.

تجمع متقاضیان مسکن مهر پردیس و پرند مقابل مجلس

جمعی از متقاضیان مسکن مهر پردیس و پرند در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و خواستار پاسخگویی مسئولان مربوطه شدند.

به گزارش 14دی خبرگزاری مجلس، جمعی از متقاضیان مسکن مهر پردیس و پرند در اطراف تهران صبح امروز (یکشنبه، 14 دی) مقابل مجلس تجمع کردند و ضمن در دست داشتن پلاکارد و بیان شعارهایی، خواستار پاسخگویی مجلس و وزرات راه در این خصوص شدند.

در پلاکاردهای این تجمع کنندگان اشاره شده بود: "مسکن مهر بی مهر شد"، "مسکن مهر؛ به نام قشر ضعیف جامعه، به کام سرمایه داران و دلالان" و "راه حل مسئولان: پول ندارید، مسکن مهرتان را بفروشید"

یکی از تجمع کنندگان گفت: در سال 1391 مبلغ 11 میلیون و 700هزار تومان از ما گرفتند و قرار بود در قبال آن مسکنی در پردیس تحویل دهند ولی پس از آن،‌ چندین بار دیگر نیز اعلام کردند که باید باز هم پولی پرداخت کنید.

وی که فیش مبالغ واریزی‌اش را به عنوان سند به همراه داشت، ‌ادامه داد: تاکنون حدود 35 میلیون تومان پول واریز کردیم ولی آخرین بار هم پیامکی دادند که اگر پول جدید را واریز نکنید، مسکن مهر از شما گرفته می‌شود.

متقاضی مسکن مهر دیگری بیان کرد: قرار بود مسکن مهر به صورت 18 تحویل متقاضیان شود ولی اکنون دو سال از آن می‌گذرد و هنوز خبری از واگذاری نیست.

وی توضیح داد: دلالی‌ها در این موضوع هم زیاد شده و هر روز عده‌ای دلال با ما تماس می‌گیرند که وزارتخانه به شما خانه‌ای نخواهد داد، پس بهتر است مسکن خود را بفروشید.

این تجمع کنندگان پیش از این در مقابل وزارت راه و شهرسازی و نهاد ریاست جمهوری نیز تجمع کرده و خواستار پیگیری خواسته‌هایشان بودند.

آقای طایی، کمترین جرم شما و دولت تدبیر و امید علاف کردن دستکم 7 میلیون نیروی کار است

شاپور احسانی راد

آقای حسن طایی معاون کارآفرینی وتوسعه اشتغال!!! وزیر تعاون کارو رفاه اجتماعی در روز پنج شنبه در گفت وگویی با خبر گزاری رسمی دولت گفت : ما در کشور هفت میلیون بیکاره داریم که فاقد هرگونه در آمدی هستند، این افراد نه اشتغال دارند نه  مهارت و در عین حال به دنبال اشتغال هم نمی گردند و ادامه داد در اصطلاح خارجی به ان گروه بیکاران neet  گفته می شود که در دوره ایی به دنبال کار می روند ولی پس از مدتی به صورت ابر پراکنده  و خبری از آنها نیست و به اصطلاح عامیانه به این بیکاران علاف گفته می شود  وی افزود این گروه  می توانند برای بازار کار و اقتصاد ما مشکل ساز شوند و به نظر می رسد باید راهکاری اساسی برای مهارت آموزی و اشتغال این گروه اندیشده شود.

لینک متن کامل: http://www.etehadeh.com/?page=news&nid=4112

دستمزدهای معوقه وراهکارهای ابداعی کارفرمایان برای شانه خالی کردن از پرداخت آن و کسب سودهای کلان

سینا کرباسی

اخبار مربوط به حقوق‌های معوقه و اعتراض کارگران بر ای دریافت حقوق حقه‌ی خود، به یکی از تیترهای دائمی خبرهای کارگری منتشره در رسانه‌ها تبدیل شده است. درحالی که هیچ گاه حقوق ده ها میلیونی و گاه صدها میلیونی مدیران رده بالای این واحدها هرگر عقب نمی‌ماند. این مساله به حدی شایع شده که اکر در یک واحد تولیدی حقوق کارگران به موقع پرداخت شود، انگار چیز غریبی اتفاق افتاده است. کمبود منابع مالی معمولی‌ترین بهانه‌ای است که برای این عدم پرداخت‌ها عنوان می شود. این بهانه گاه به قدری برای کارگران بزرگ‌نمایی می‌شود که کارگران حتا حاضر می‌شوند از بخشی از طلب خود چشم‌پوشی کنند.

لینک متن کامل: http://www.kanoonm.com/1611#more-1611

فرزاد صفری از کارگران نورد لوله صفا قربانی قطع عمدی کلید خاموش اضطراری دستگاه از سوی کارفرما شد

فرزاد صفری از کارگران نورد لوله صفا حدود یکماه پیش بدلیل گیر کردن دستش در لابلای دستگاه پوتینگ و گرفتار شدن در لابلای آن به بیمارستان منتقل شد و پس از یکماه جان باخت. این حادثه تلخ زمانی روی داد که وی به تنهائی در وقت ناهار در محل کارش حضور داشت و از آنجا که کلید قطع اضطراری دستگاه توسط کارفرما از کار انداخته شده بود تلاش همکاران فرزاد برای نجات فوری او به نتیجه نرسید و فرزاد 23 ساله با دستهایی شکسته و ریه ای پر از مواد شیمیائی به بیمارستان منتقل شد.

بنا بر اظهار کارگران نورد لوله صفا در حالی که همیشه در این قسمت از کار دو نفر مشغول کار هستند اما هر روز وقت ناهار یکی از کارگران برای جلوگیری از گیر کردن ضایعات در داخل دستگاه  به تنهائی ادامه کار میدهد. این دستگاه میباید دارای حفاظ و کلید خاموش اضطراری باشد اما نه حفاظ داشت و نه کلید قطع اضطراری.

به گفته همکاران فرزاد در کارخانه نورد لوله صفا از مدتها پیش به دلیل اعتصابات متعدد کارگران برای دریافت حقوق معوقه، کارفرما در اقدامی برای جلوگیری از خاموش کردن دستگاههای تولید توسط کارگران در حین اعتصاب، اقدام به خارج کردن کلید خاموش اضطراری بسیاری از دستگاهها و منجمله دستگاه پوتینگ از مدار کرده است.

بنابر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران پس از انتقال فرزاد صفری به بیمارستان، کارفرمای نورد لوله صفا همکاران فرزاد را از بیمارستان محل بستری وی بی خبر نگه داشته بود بطوریکه پس از یکماه از بستری شدن فرزاد و یک هفته پس از فوت وی، کارگران متوجه مرگ همکار جوان خود شدند. بنا بر این گزارش این خبر زمانی به گوش کارگران رسیده است که از پنجم دی ماه جاری و بدنبال اعتصاب کارگران بدلیل خلف وعده کارفرما در پرداختن بخشی از حقوق شان، کارخانه از سوی کارفرما تعطیل شده است و معدودی از کارگران انبار و نگهبانی در حال حاضر در محل کارخانه حضور دارند.

بدون تردید جان باختن فرزاد صفری بدلیل قطع عمدی کلید خاموش اضطراری  دستگاه پوتینگ توسط کارفرما یک قتل عمد و جنایت در حق کارگرانی است که کارفرما تا ماهها از پرداخت حقوق شان خودداری و در تلاش برای به تمکین واداشتن آنان برای ادامه تولید اقدام به قطع کلید خاموش اضطراری دستگاههای تولیدی کارخانه میکند.

فوت فرزاد نه اولین نوع از این دست جنایت در حق ما کارگران و نه آخرین آن خواهد بود. سی سال است که هر روزه بدیهی ترین حقوق ما کارگران در این مملکت قربانی سود سرمایه داران میشود و سرمایه داری حاکم هیچ حد و مرزی برای تحمیل بردگی بر ما  برای خود نمی شناسد. حداقل مزدمان در مراکز استانها حتی به اندازه اجاره بهای یک منزل مسکونی نیست، عدم پرداخت این مزد ناچیز و خفت بار از سوی کارفرمایان برای داشتن اندوخته ای میلیاردی جهت توسعه سود آوری و خرید مایملک و کارخانه به امری عادی تبدیل شده است، کارفرمایان هر وقت که دلشان بخواهد اخراج مان میکنند و تازه مجلس و دولت شان با تلاش برای تغییر موادی از قانون کار در صدد تسهیل اخراج مان و انداختن یوغ بردگی بیشتر بر گرده مان هستند و اگر همه چیز بر وفق مراد اینان باشد میلیونها از ما کارگران را بدون پرداخت مزدی با زور دار و درفش وادار به کار  میکنند. کارفرمای نورد لوله صفا با قطع کلید خاموش اضطراری دستگاههای تولیدی تلاش کرد کارگران نورد لوله صفا را بدون پرداخت مزد  وادار به کار کند و فرزاد قربانی چنین شرایط برده واری شد. اما این وضعیت تلخ و دردناک تمام واقعیت حاکم بر ما نیست، ما هر روز در جای جای کشور در دفاع از حقوق انسانی خود در اعتصاب و اعتراضیم و بی تردید دیری نخواهد پائید که این اعتراضات با به هم پیوستگی در ابعادی سراسری همچون طوفانی ویرانگر و سهمگین بساط ظلم و جنایت را در هم خواهد پیچید و مرگ دلخراش فرزاد و هزاران فرزاد و خروش ما کارگران برای رهائی از ظلم وستم گور کن نظام ضد انسانی سرمایه داری خواهد شد.

یاد فرزاد صفری را گرامی میداریم و فوت این عزیز را به خانواده و همکارانش در کارخانه نورد لوله صفا تسلیت میگوئیم.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 14 دی ماه 1393

سه کارگر کارخانه فروز گاز ساوه بر اثر وقوع انفجار کشته و مجروح شدند

دو کارگر کارخانه فروز گاز ساوه صبح امروز (یکشنبه ۱۴ دی) بر اثر وقوع انفجار در این واحد تولیدی کشته شدند. کارگر دیگری نیز بر اثر وقوع این انفجار به شدت مجروح شد.

به گزارش 14دی ایلنا، «رضا عسگری» و «شهرام حشمتی» از کارگران کارخانه «فروز گاز» امروز بر اثر انفجار بشکه حاوی استون و سیلندرهای گاز استیلن کشته شدند و «حجت‌الله رحیمی»، دیگر کارگر این کارخانه، بر اثر وقوع این انفجار به شدت مجروح شد.

آقای رحیمی هم‌اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان بسر می‌برد و تا ساعاتی دیگر روانه اتاق عمل خواهد شد.

گزارش‌ها حکایت از این دارند که یکی از این کارگران بلافاصله بعد از وقوع انفجار جان باخته است و دیگری بعد از انتقال به بیمارستان شهید مدرس ساوه فوت کرده است.

مقام‌های دولتی شهرستان ساوه می‌گویند سقف یکی از سالن‌های کارخانه فروز گاز به متراژ ۲۰۰ متر مربع بر اثر وقوع این انفجار از جا کنده شده است.

گفتنی است کارخانه فروز گاز، تولیدکننده گاز استیلن و اکسیژن است.

کارگر شهرداری قم در هنگام کار کشته شد

شب گذشته بر اثر وقوع تصادف خودرو یک کارگر شهرداری در قم کشته شد.

به گزارش 14دی ایلنا، این حادثه حوالی ساعت ۲۱ شب گذشته در حالی رخ داد که یک خودرو سواری پژو در حین عبور از خیابان بهشت در شهر قم با یک کارگر شهرداری بنام «عباس ربیع الاولی» بشدت برخورد کرد.

گفته می‌شود راننده پژو پس از وقوع این حادثه از صحنه تصادف متواری شده است و هم اکنون مراجع قانونی در حال پیگیری این موضوع هستند.

کارفرمای سلیمانیه‌ای مهندس اهل دیواندره را به قتل رساند

کارفرمای یک واحد تولیدی در اقلیم کُردستان عراق دو مهندس اهل کُردستان ایران را هدف گلوله قرار داد.

به گزارش 14دی کُردپا، شلیک تیر به دو مهندس دیواندره‌ای در شهرک "بازیان" استان سلیمانیه مرگ یکی از آنان به نام شورش محمدی را درپی داشت.

این مهندسین از صاحب کارگاه شیشه خواسته بودند که حق و حقوق آنان را پرداخت کند که با واکنش خشم‌آلوده کارفرما روبه‌رو شدند.

براساس این گزارش، حادثه در نخستین روزهای سال جاری میلادی روی داده و دیگر برادر این مهندس اهل شهرستان دیواندره به نام عادل محمدی نیز با کلت کمری به شدت زخمی می‌شود.

این شهروندان از مهندسین برق می‌باشند که جهت امرار معاش به شهر بازیان در ٢٥ کیلومتری غرب سلیمانیه سفر کرده بودند.

طی چند سال اخیر موج مهاجرت کارگران، مهندسان و تکنسین‌ها کُردستان ایران به شهرهای اقلیم کُردستان روند صعودی داشته و این امرار معاش نیز با مشکلات و موانع جدی مواجه است.

نداشتن اقامت، اجازه کار و امنیت و همچنین دستمزدی پایین‌ از جمله‌ی مشکلات آنان در اقلیم کُردستان می‌باشد.

چهاردهم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری15دی1393

 

- بهنام ابراهیم زاده در پی‌ دادگاهی مجدد به ۹ سال و نیم زندان محکوم شد

- گفتگوي راديو ندا با محمود صالحي پيرامون تشديد حكم بهنام ابراهيم زاده

- گزارشی درباره اعتصاب غذا در شرکت پارس خودرو

- اخراج یک کارگر یال شمالی به دلیل تذکر نواقص ایمنی به کارفرما

- اعتصاب کارگران شرکت سابیر در پروژه سدسازی نیروگاه گچساران

- اعمال فشار بر کارگران سقز سازی کردستان(وَن ) برای کسب سود بیشتر

-300کارگرشرکت حفاری شمال بهشهر اخراج شدند!

- پيمانكاري كه جريمه اش را از حقوق كارگرانش كسر كرد

- شورای اسلامی کار کارخانه واگن پارس اراک وخاتمه اعتراضات 10روزگذشته؟؟؟!!!

- بیکاری بیش از1000کارگربدنبال تعطیلی ۲۵ کوره پزخانه در ورامین طی چهار ماه گذشته

- عدم پرداخت 8ماه حقوق تعدادی از کارگران شهرداری شوشتر

- ارزش کار زنان خانه دار ایرانی ۲۶ میلیارد دلار است

- روایتی از مرگ کارگر ایران‌ایر در هنگام کار/ اگر درمانگاه وجود داشت شاید رجبی زنده می‌ماند

- سومین کارگر حادثه انفجارکارخانه فروزان گاز در شهر صنعتی کاوه ساوه جان باخت

- ریزش دیوار جان کارگر ساختمانی را در مشهد گرفت

- کشته وزخمی شدن 5کارگرساختمانی در اثر سقوط آوار در محلات

- انفجار گاز در تهران و جان باختن دو کارگر

اطلاعیه شماره ۴۴ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده

 بهنام ابراهیم زاده در پی‌ دادگاهی مجدد به ۹ سال و نیم زندان محکوم شد

کارگران، مردم آزاده، تشکل های کارگری ، وجدانهای بیدار

همچنان که اطلاع دارید بهنام ابراهیم زاده عضو کمیته پیگیری و فعال حقوق کودک در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ به اتهام فعالیت های کارگری از جمله شرکت در مراسم های کارگری، نوشتن وبلاک و حمایت از کودکان  کار و خیابان در تهران دستگیر و روانه زندان شد.

این کارگر مبارز، چند بار محاکمه شد و در دادگاه بدوی به ۲۰ سال زندان محکومش کردند. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال زندان تعزیری کاهش یافت. بهنام ابراهیم زاده از  تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۸۹در حال سپری کردن احکام ناعادلانه خود می باشد.

ماموران امنیتی در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۹۳به بند ۳۵۰ اوین حمله کردند و کلیه زندانیان را مورد ضرب و شتم قرار دادند . یکی ازاین  زندانیان بهنام ابراهیم زاده بود که از ناحیه دست و گردن دچار آسیب دیدگی شدیدی شد. بعد از حمله به بند ۳۵۰ زندان اوین تعداد زیادی از زندانیان را به سلول انفرادی و بعد به زندان رجایی شهر کرج تبعید کردند. بهنام ابراهیم زاده یکی از این تبعیدیان بود.

کارگران مردم آزاده، تشکل های کارگری

بهنام ابراهیم زاده بعد از سپری کردن ۴ سال و ۷ ماه از احکام صادره یک بار دیگر به اتهام واهی در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۳ نیمه شب به ایشان اعلام شد که دادگاهی دارد، به این ترتیب در روز ۱۲ آذر ۱۳۹۳بهنام ابراهیم زاده را با ضرب و شتم به  شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب انتقال دادند و توسط قاضی احمدزاده محاکمه و دادگاهی شد. بعد از دادگاه بهنام را با ضرب و شتم به زندان برگرداندند.

ریئس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب با ریاست قاضی احمد زاده  به استناد مواد ۵۰۰ – ۶۱۰ – ۷۰۲ – ۷۰۶ از قانون مجازات اسلامی بهنام ابراهیم زاده به ۹ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد که به شرح زیر است.

1 – ماده ۵۰۰ از قانون مجازات اسلامی قدیم (( هر کس یا گروهی با دول خارجی متخاصم به هر نحو علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری نماید، در صورتی که محارب شناخته نشود به یک سال تا ده سال حبس محکوم می گردد))  قانون مجازات اسلامی جدید((ماده ۵۰۰ – در مواردی که خیانت یا هر نوع خسارت دیگر مستند به رفتار کسی نباشد، مانند این که در اثر علل قهری واقع شود، ضمان منتفی است.))

2 -ماده ۶۱۰ از قانون مجازات اسلامی قدیم (( هر گاه دو نفر یا بیشتر اجتماع و تبانی نمایند که جرایمی بر ضد امنیت داخلی یا خارجی کشور مرتکب شوند یا وسایل ارتکاب آن را فراهم نمایند در صورتی که عنوان محارب بر آنان صادق نباشد به دو تا پنچ سال حبس محکوم خواهند شد.)) ماده ۶۱۰ از قانون مجازات اسلامی جدید (( شکافتن هر دو لب به نحوی که باعث نمایان شدن دندان ها شود، یک سوم دیه کامل و در صورت بهبودی بدون عیب ، یک پنجم دیه کامل دارد. شکافتن یک لب موجب یک ششم دیه کامل و در صورت بهبودی بدون عیب، موجب یک دهم دیه کامل است. ))

3 – ماده ۷۰۲ از قانون مجازات اسلامی قدیم(( هر کسی مشروبات الکلی را بخرد یا حمل یا نگهداری کند، به سه تا شش ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شوند)) ماده ۷۰۲ از قانون مجازات جدید(( از بین رفتن صورت بعضی از حروف، موجب ارش است. ))

ماده ۷۰۶ از قانون مجازات اسلامی قدیم (( هر کسی آلات و وسایل مخصوص به قمار بازی را بخرد یا حمل یا نگهداری کند. به یک تا سه ماه حبس با تا پانصد هزارتا یک میلیون و پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم می شود.)) ماده ۷۰۶ از قانون مجازات اسلامی جدید(( از بین بردن قدرت انزال یا تولید مثل مرد یا بارداری زن و یا از بین بردن لذت مقاربت زن یا مرد موجب ارش است.))

قابل ذکر است که این احکام به استناد این مواد قانونی از قانون مجازات اسلامی برای متهمی که ۴ سال و ۷ ماه در زندان بسر می برد و توسط سازمان زندانها تحت شدیدترین  مسایل امنیتی قرار دارد، صدق نمی کند و این احکام هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد و قاضی پرونده و تشکیل دهندگان پرونده تنها برای خالی نبودن  عریضه که بهنام ابراهیم زاده مدت ۴ سال و ۷ ماه در زندان بسر می برد این حکم را صادر کرده است.

ما اعضای کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکوم کردن این احکام ناعادلانه، از تمام وجدانهای بیدار و آزادی خواهان می خواهیم که در مقابل این احکام صادره سکوت نکنند و به هر طریقی که برایشان میسر است صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند. همچنین از تشکل های کارگری می خواهیم که در حد توان خانواده بهنام ابراهیم زاده را در این مبارزه همراهی کنندتا زمانی که کلیه اتهامات وارده را لغو کنند.

چهاردهم دی‌ ماه ۱۳۹۳

شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده آقای محمود صالحی ٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

k.d.behnam.ebrahimzadeh@gmail.com 
komitehbehnam1.blogfa.com

گفتگوي راديو ندا با محمود صالحي پيرامون تشديد حكم بهنام ابراهيم زاده

محمود صالحي، سخنگوي كميته حمايت از بهنام ابراهيم زاده، در گفتگو با راديو ندا با اشاره به تشديد حكم زندان بهنام ابراهيم زاده بعد از چهار سال و هفت ماه زنداني بودن و با بيان اينكه اين احكام سنگين '' براي مرعوب كردن طبقه كارگر است ''، وجدان هاي بيدار را به قضاوت در مورد اين '' احكام وحشت '' فرا خواند!

گوش کنید: http://radio-neda.blogspot.fr/2015/01/blog-post_4.html

اعتصاب غذا در شرکت پارس خودرو

طی روزهای یکشنبه 7 تا سه شنبه 9 دی ماه، هفت هزارکارگر (زن ومرد) جوان و جان به لب رسیده پارس خودرو (جنرال موتورز سابق) به شکلی خودجوش، با توجه به شرایط عینی زندگی و کار خود و به عنوان اعتراض به کسانی که شب و روز عمر و جوانی و شیره ی جان آنان را می مکند، در حرکتی همبسته و سراسری و جنبشی با سه روز اعتصاب غذا، خواب خوش صاحبان زر و زور و سرمایه آشفته کردند. کارگران با نخوردن غذای شرکت (نهار و شام) در هر دو شیفت صبح و بعدازظهر مخالفت خود را با شرایط حاکم بر سرنوشت خود به اربابان سرمایه و پادوهای آنها در هیئت مدیران بی صلاحیت اعلام نمودند و اعتراض خود به سطح دستمزدها را با صدایی بلند و رسا ابراز داشتند.

کارگران از ابتدای دی ماه در کنار خطوط سالن های تولید، در سرویس های ایاب و ذهاب و در برگشت تا رسیدن به منزل، با هم قرار می گذاشتند و به یکدیگر یادآوری می کردند که از یکشنبه 7 الی 9 دی اعتصاب غذا خواهند کرد و چهارشنبه 10 دی سوار سرویس ها نخواهند شد و به جای آن به سمت جاده مخصوص تهران – کرج حرکت خواهند کرد و این جاده  را خواهند بست.

از یکشنبه 7 دی کارگران هر دو شیفت از خوردن غذای شرکت خودداری کردند و غذایی را که همراه خود آورده بودند ( کوکو و سیب زمینی و تخم مرغ و مربا و پنیر و…) صرف کردند و به همکارانی نیز که غذا نداشتند می دادند و به این ترتیب آنها را به نخوردن غذای شرکت تشویق می کردند. همکاران زن نیز از گرفتن غذای شرکت خودداری کردند.

ابتدا از جانب مدیریت ارشد شرکت توجهی به این حرکت نشد. عوامل شناخته شده و تعدادی از مدیران میرزا بنویس و روحانی شرکت، مصایبی که مدیر امور فرهنگی است، وارد معرکه شدند و با ریش گرو گذاشتن و خواهش و تمنا کردن و گردن کجی و پند و موعظه، خواهان غذاخوردن کارگران شدند که با هوکردن و بی توجهی کارگران مواجه شدند. روز اول با غافلگیرشدن مدیران و تقویت روحیه و اعتمادبه نفس کارگران به پایان رسید.

در روزهای دوم و سوم اعتصاب(8 و 9 دی)تعداد نفرات اعتصابی به بیش از هشتاد درصد رسید و صددرصد سالنها، قسمتها و حتی بخشهای اداری و خدماتی نیز همدلانه به بقیه پیوستند و دراین میان، فعالیت و هماهنگی زنان همکار قابل توجه بود.

شنیده می شد مدیرعامل و معاونین ارشدش پیغام داده اند که ما به کارگرجماعت باج نمی دهیم و روسا و مدیران و حراست به هرشکلی شده موظفند این بساط را جمع کنند. اما با سرسختی و مقاومت کارگران وضعیت به سرعت تغییر کرد. مدیران میانی، روسا، حراست و روحانی پارس خودرو همگی به دست و پا افتادند. مدیرانی که به ساده ترین حرفهای کارگران توجهی نداشتند از کارگران تقاضا می کردند که نهار و شام را با آنها صرف کنند، تقاضایی که با بی توجهی کارگران کارگران مواجه شد. خواهش و تمنای گاه توام با تهدید آنها هیچ اثری نداشت. سخت غافلگیر شده بودند. از یک سو، شبانه به تعداد دوربینهای مداربسته و فیلمبرداری در سطح شرکت و سالن غذاخوری می افزودند و از سوی دیگر حتی کنار خط مونتاژ می آمدند و با اصرار از کارگران خواهش می کردند به سالن های غذاخوری بروند. مدیرعامل، مهندس ناصر آقامحمدی، به معاونین دگم و بی صلاحیت خود دستور داده بود به این کارها خاتمه دهید، هیچگونه افزایش حقوقی نداریم، وضع شرکت خراب است!!!

اما با نزدیک شدن چهارشنبه 10 دی مدیرعامل متوجه شد که با سدی محکم و نفوذناپذیر به نام کارگر مواجه است و راه افتادن کارگران به سوی جاده مخصوص و راه پیمایی به سمت تهران و بسته شدن اتوبان تهران – کرج می تواند عواقب بدی برای  او و مشاورانش داشته باشد. لذا از در تسلیم درآمد.

از شب سه شنبه بعد از اینکه باز هم شیفت بعد از ظهر از خوردن شام خودداری کردند، نیروهای حراست ، روحانی شرکت و مدیران ارشد و میانی وارد تک تک سالنهای مونتاژ شدند، اما باز هم با بی اعتنایی و هوکردن و جنجال کارگران جان به لب رسیده مواجه شدند و دست از پا درازتر در آخر شب سالنها را ترک کردند و کارگران متوجه توان و اثرگذاری تصمیم خود شدند و بیشتر مصمم به ادامه راه خود (سوارنشدن به سرویسها و رفتن به سوی جاده مخصوص) شدند. عمله اکره سرمایه کاملا غافلگیر شده بودند. در میان کارگران مطرح شده بود که اگر کسی اخراج و یا دستگیر شود دست از کار بکشند و اعتصاب را به مرحله بالاتر ارتقا دهند. تیرمدیریت به سنگ خورده بود. باید فکری دیگر می کرد.

در نهایت چهارشنبه پیش از ظهر عوامل مدیریت به سالن ها آمدند و به کارگران اعلام کردند با تمام خواسته های شما مبنی بر افزایش دستمزد، افزایش آکورد و تغییر وضعیت تعدادی از کارگران با سابقه از قراردادی به رسمی و از پیمانکاری به قراردادی موافقت شده است. کارگران اعلام کردند که مدیرعامل خود باید به سالنها بیاید و مراتب بالا را تایید کند.

کارگران از قبل خواسته های خود را نوشته و اعلام کرده بودند و یکی از کارگران بر فراز پالتی ایستاد و خواسته ها و مطالبات را برای حاضرین قرائت کرد. عمده ی خواسته ها همان ها بود که در بالا گفته شد.

مدیرعامل و همراهان با پذیرفتن آنها و دادن وعده و قول و قسم خوردن مبنی بر اجرای خواسته های آنان حداکثر تا پایان زمستان(اسفندماه) سالنهای تولید و مونتاژ را ترک کردند.

کارگران از این پیروزی خوشحال بودند. خوشحالی آنها به این دلیل بود که در عمل به توانایی خود پی برده بودند.

چهارشنبه بعد از ظهر در حالی که شیفت صبح کار را به شیفت بعدازظهر تحویل می داد کارگران کار خود را با هم مرور می کردند و ضمن آن قرار گذاشتند اگر در پایان زمان وعده داده شده خواسته هایشان تحقق نیابد اعتصاب را با دست کشیدن از کار شروع کنند و تصمیم های دیگری برای پیگیری خواستهای خود بگیرند. آنها تا اینجا موفق شده بودند شخص مدیرعامل را به سالن ها بکشانند و او را مجبور به پذیرش خواست هایشان کنند، هرچند فعلاً در حد حرف و وعده.

به این ترتیب، کارگران جوان در تجربه ای جدید، بدون آویزان شدن به این یا آن جریان و با اعتماد به نفس خود توانستند روی پای خود بایستند. آنها در عمل متوجه شدند که بدون آنکه سرباز پیاده نظام و سیاهی لشکر کسی باشند و بدون آنکه نردبان صعود دیگران به قدرت شوند می توانند خواست های خود را پیگیری کنند و عوامل سرمایه را دست کم در حرف مجبور به پذیرش آنها نمایند.

تعدادی از کارگران اعتصابی پارس خودرو

چهارشنبه 10 دی 1393

منبع: https://derabaa.wordpress.com/2015/01/

اخراج یک کارگر یال شمالی به دلیل تذکر نواقص ایمنی به کارفرما

ایلنا طی گزارشی بتاریخ15دی، از اخراج یکی از کارگران معدن یال شمالی در اعتراض به وضعیت ایمنی این معدن خبرداد.

براساس این گزارش،این کارگر قراردادی در پی نوشتن نامه‌ای به کارفرما و تذکر ۲۷ مورد از مشکلات و نواقص ایمنی معدن به کارفرما اخراج شده است.

این کارگر نواقص ایمنی و حفاظت کارگاه را گوشزد و کتبا اعلام کرده و به همین دلیل قراردادش، پس از خاتمه مدت قرارداد،تمدید نشده است.

موارد ۲۷ گانه‌ای که در نامه این کارگراخراجی به کارفرما ذکر شده همگی جزء موارد اساسی تضمین ایمنی معدن است که باید اقدامات لازم در خصوص اجرای آن‌ها صورت گیرد. در برخی از این موارد آمده است، استفاده از لوله‌های پلاستیکی در داخل تونل برای انتقال هوای فشرده در تونل غیرمجاز است چون این لوله ها در زمان انفجار می‌سوزند و تولید گاز سمی می‌کنند که می‌تواند منجر به بروز حوادث خطرناکی برای کارگران شود.

همچنین مواردی چون بازدید و تعویض برخی از واگن ها به دلیل معیوب بودن آنها از جمله ی مواردی است که باید نسبت به رفع نواقص ایمنی‌شان اقدام شود. همچنین در این نامه به خالی بودن جعبه ی کمک های اولیه و ایجاد راه بند در بالای پمپ آبکشی معدن برای جلوگیری از حوادث ناگوار مانند برق گرفتگی و مواردی از این دست اشاره شده است.

بنابهمین گزارش،دو سال پس از کشته شدن هشت کارگر، مشکلات این معدن در خصوص ایمنی هنوز به قوت خود باقی است و علی رغم هشدارهای پی در پی به مسولین معدن هنوز اقدام جدی در خصوص بالا بردن کیفیت ایمنی و حفاظت معدن انجام نشده است.

عدم استفاده از تجهیزات ایمنی مثل «خود نجات» که به صورت اکسیژن رسان عمل می‌کند، باعث می‌شود کارگر امنیت کامل در حین ریزش کوه و یا انفجار را نداشته باشد. به همین دلیل احتمال اینکه حوداث خطرناک در کمین کارگران باشد بیشتر می‌شود. به گفتهٔ منابع کارگری بار‌ها کارگران این معدن بدون استفاده از خود نجات اقدام به کار کرده‌اند که با مقررات کار در معدن و اصول ایمنی منافات دارد.

ضرورت نظارت و بازرسی مستمر در چنین شرایطی به شدت احساس می‌شود. مبحث دوم فصل چهارم قانون کار، دولت را موظف به انجام بازرسی‌های منظم و مستمر جهت جلوگیری از به خطر افتادن جان کارگران دانسته است. همچنین، قانون کار جایگاه ویژه‌ای برای بازرسان کار به عنوان ضابط قضایی تعیین کرده است و حتی به بازرسین کار اجازه توقیف فعالیت معدن در صورت رعایت نشدن نکات ایمنی را داده است.

اعتصاب کارگران شرکت سابیر در پروژه سدسازی نیروگاه گچساران

اتحادیه آزاد کارگران ایران: بیش از 600 نفر از کارگران شرکت سابیر که در پروژه سدسازی نیروگاه چم شیرگچساران مشغول بکارند از بعداز ظهر دیروز بعنوان اعتراض به تغییر درنحوه محاسبات دستمزد خود، دست از کارکشیدند.

کارفرمای شرکت سابیر در این پروژه ظاهرا" بمنظورکاهش سهم خود در پرداخت مالیات ، بخشی از دستمزد توافق شده کارکنان را از فیش حقوقی آنان برداشته و هر سه ماه یکبار مبالغ برداشته شده را تحت عنوان "مزایای انگیزشی" به کارکنان برمیگرداند.

با اینکار نه تنها بارمالیاتی خودرا کاهش میدهد بلکه اهداف ضدکارگری دیگری را دنبال میکند.

بدین معنی که حقوق جدید بتدریج بعنوان حقوق اصلی تلقی شده ومبنای کلیه محاسبات از جمله اضافه کاری ، اضافه حقوق ، حق بیمه کارگران ، پرداخت سنوات وتسویه حساب و کلیه محاسبات مرتبط میگردد که پرواضح است چه چپاولی از جیب کارگر صورت میگیرد.

ماجرای "مزایای انگیزشی" هم که بخشی از حقوق مسلم کارگران بوده دستمایه تعبیر وتفسیرهای معمول دراین جامعه قرارمیگیرد بدین معنی که چون خارج ازمبنای حقوق ماهیانه قرارگرفته عملا وقانونا" تعهدی در پرداخت مستمرآن از طرف کارفرما وجود ندارد و هرآن احتمال کاهش ویا قطع آن وجود دارد.

بدینجهت کارگران این شرکت دراعتراض به این دست اندازی آشکار به دستمزدشان از دیروزبعدازظهر14/10/93 دست از کار کشیدند.

اخبار و نتایج این اعتراض کارگری متعاقبا" به اطلاع خواهد رسید.

اتحادیه آزاد کارگران ایران - 15 دی ماه 1393

اعمال فشار بر کارگران سقز سازی کردستان(وَن ) برای کسب سود بیشتر

شرکت تولیدی سقز سازی کردستان  تولید   کننده آدامس طبیعی و انواع لواشک  این بار برای کسب سود بیشتر کارگران را وادار به کار بیشتر اما در همان  ساعت کاری تولید قبل نموده اند به این شکل که کارگران قسمت بسته بندی  از سوی کارفرمای این شرکت مورد فشار قرار گرفته و به آنها گوشزد شده است باید در هر ساعت  3 کارتن ادامس و در مجموع 22 کارتن در طول روز اماده و بسته بندی کنند و در غیر این صورت از حقوق ارزشیابی انان در هر ماه کسر خواهد شد.

بنا به این گزارش  یکی دیگر از کارگران این شرکت با نام جبریل خانه بیگی که سابقه 10سال کار را دارد از جانب کارفرمای این شرکت مجبور به انجام انواع کارهای سخت و طاقت فرسا شده و به بهانه های مختلف مورد تهدید و اخراج قرار گرفته است.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

14دی 1393

300کارگرشرکت حفاری شمال بهشهر اخراج شدند!

هفته گذشته شرکت حفاری شمال در اقدامی تعجب برانگیز ، حدود 300 کارگر خود را اخراج کرد.

به گزارش14دی ایرنا،به گفته یکی ازکارگران اخراجی شرکت حفاری شمال بهشهر، به آن ها وعده داده شد پس از گذشت یک ماه مرخصی بدون حقوق،باردیگر آن ها را به کار فراخواهند خواند.

پيمانكاري كه جريمه اش را از حقوق كارگرانش كسر كرد

يكي از پيمانكاران شهرداري  اهوازجريمه اش بابت تخلف در كارها را از حقوق كارگران خود كسر كرده است .

به گزارش 15دی مهر،بنقل از یک عضو شوراي شهر اهواز،يكي از پيمانكاران شهرداري اهواز در يكي از مناطق شهر بنا بر مدارك موجود تخلفاتي را انجام داد و در پي آن جريمه شد. اما اين فرد با كسر حقوق كارگران ميزان جريمه خود را پرداخت كرد كه اين مسئله بايد توسط مسئولان پيگيري شود.

شورای اسلامی کار کارخانه واگن پارس اراک وخاتمه اعتراضات 10روزگذشته؟؟؟!!!

به گزارش15دی ایلنا، امروزاعضای شورای اسلامی کارکارخانه واگن پارس اراک،خواستارپایان دادن به اعتراضات برای نشان دادن حسن نیت خود به مقام‌های محلی ، کارفرما و قرارگاه خاتم الاوصیاء شدند .

ودرظاهرامر، اعضای شورای اسلامی کارخواهان دادن زمان به کارفرما ،جهت اجرای مصوبه شورای تامین شهرستان اراک مبنی بر بازگشت به کار، رئیس حراست و شورای اسلامی کار،شدند.

اعضای شورای اسلامی کار همچنین به کارگران قول داده‌اند با پایان اعتراض، از نظر حقوقی یا شغلی در معرض تهدید قرار نگیرند.

بیکاری بیش از1000کارگربدنبال تعطیلی ۲۵ کوره پزخانه در ورامین طی چهار ماه گذشته

ایلنا بتاریخ15دی طی گزارشی،از بیکاری بیش از1000کارگربدنبال تعطیلی بیش از ۲۵ واحد کوره پزخانه فعال در شهرستان ورامین از شهریور ماه سال جاری،خبر داد.

برپایه این گزارش،از مجموع ۳۰ واحد باقی مانده تولید آجر سنتی در منطقه ورامین، امروز حداکثر ۵ واحد آنهم با حداقل ظرفیت تولید و نیروی کار به فعالیت ادامه می‌دهند و باقی واحد‌ها به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تبعات کسادی بازار ساخت و ساز بر تولید آجر، از شهریور ماه سال جاری به مرور تولید‌ات خود را متوقف کرده‌اند.

تعطیلی این 25کوره پزخانه باعث بیکاری بیش از هزار کارگر فصلی و دائمی شده است .

عدم پرداخت 8ماه حقوق تعدادی از کارگران شهرداری شوشتر

شهرداری شوشتر در برخی از بخش‌ها تا هشت ماه به کارگران قراردادی خود بدهی پرداخت حقوق دارد.

به گزارش15دی فارس، یکی ازاعضای شورای شهرشوشتربا انتقاد از سخنان رئیس شورای شهر در مورد به روز رسانی حقوق کارگران شهرداری، تاکید کرد: امروز خبرنگاران شاهد هستند که کارگرانی به شورای شهر مراجعه کردند که بیش از هشت ماه حقوق معوق داشتند و به این دلیل مشخص است که در این زمینه چه کسی راست می‌گوید.

ارزش کار زنان خانه دار ایرانی ۲۶ میلیارد دلار است

دکتر محمود مسکوب با محاسبه ارزش اقتصادی کار خانگی زنان خانه دار ایرانی به این نتیجه رسیده است که ارزش این کار‌ها در سال ۲۰۰۹ به میزان ۲۶ میلیارد دلار و معادل ۸/۶۹ درصد از تولید ناخالص داخلی غیر نفتی کشور بوده است همچنین بر اساس همین تحقیق، زنان خانه دار یزدی با ۵ ساعت کار خانگی در روز کمترین میزان و زنان اردبیلی با ۷ ساعت و نیم کار خانگی، بیشترین میزان کار خانگی را در میان زنان ایرانی دارند.

حسابهای ملی و روش محاسبه آن‌ها از جمله مهم‌ترین موضوعات اقتصادی در هر کشور است و دولتمردان بر اساس مقدار و نرخ رشد سالیانه آن برنامه‌ها و سیاستهای کلان خود را تدوین می‌کنند.

حسابهای ملی و محاسبه آن پس از جنگ جهانی دوم به طور مدون تنظیم و محاسبه شد و در اصطلاح به آن GDP یا تولید ناخالص داخلی می‌گویند و عبارت است از ارزش کلیه کالا‌ها و خدمات تولید شده در یک سال و در کشوری مشخص.

با این همه، دسته‌ای از خدمات وجود دارد که در محاسبه حسابهای ملی به حساب نمی‌آیند. از جمله مهم‌ترین این خدمات کارهای خانگی است که عمدتاً در همه جای جهان توسط زنان انجام می‌شود.

اموری مانند نگهداری از بچه‌ها و آموزش آن‌ها، آشپزی و مرتب کردن خانه کارهایی هستند که بابت آن‌ها به زنان خانه دار پولی توسط مرد خانه یا دولت پرداخت نمی‌شود و آن‌ها به طور داوطلبانه یا اجباری به این امور مشغولند.

دکتر محمود مسکوب در نشست «ارزش اقتصادی کار زنان» در انجمن جامعه‌شناسی ایران به معرفی تحقیقی در این زمینه پرداخت و با بیان اهمیت اقتصادی کار خانگی زنان افزود در محاسبه حسابهای ملی فقط کار‌ها و خدماتی به حساب می‌آید که در بازار کالا و خدمات ارزش گذاری شوند و قیمت مشخصی داشته باشند.

اما کار زنان در منزل جزو این دسته از فعالیت‌ها به حساب نمی‌آید در صورتی که تولید در خانواده و در حوزه خصوصی نقش کلیدی برای کارکردهای بخش عمومی دارد.

پژوهشگر ایرانی مرکز بین‌المللی مطالعات اجتماعی دانشگاه «اراسموس» در هلند با معرفی پژوهش انجام شده در این زمینه گفت پژوهش حاضر حاصل ۱۲ هزار پرسشنامه است که در فاصله سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۸ درمیان زنان شوهردار و خانه دار شهری ۱۵ سال به بالا در ۱۴ استان کشور توزیع شده است.

وی خاطر نشان کرد در پژوهش انجام شده کار غیر مزدی و خانگی زنان شاغل، زنان سالخورده، زنان و دختران مجرد، زنان روستایی و کسانی که به تنهایی زندگی می‌کنند محاسبه نشده است.

وی در ادامه افزود کار غیر مزدی (Unpaid Work) به آن دسته از فعالیتهای گفته می‌شود که اغلب توسط زنان خانه دار درون خانه انجام می‌شود و در پژوهش انجام شده سه دسته فعالیت را شامل می‌شوند که عبارت‌اند از: تمیز کردن و نگهداری خانواده، تعلیم و تربیت بچه‌ها از دوره متوسط به پایین و کارهای خانگی دیگر.

براساس این گزارش و به نقل از گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در مورد روش تخمین ارزش تولیدات خانگی غیربازاری دو رویکرد وجود دارد که به شرح زیر است:

۱- رویکرد خروجی (ستانده): این رویکرد شامل در نظر گرفتن ارزش پولی برای تولیدات خانگی بر اساس قیمت‌های بازاری کالا و خدمات هم نوع است.

در بسیاری از موارد بازار و کار خانگی در رقابت مستقیم با یکدیگرند و کالا‌ها و خدمات مشابه تولید می‌کنند. برای مثال، غذای رستوران در مقابل غذایی که در خانه تهیه می‌شود، اقامت در هتل در مقابل زندگی کردن در خانه شخصی، مراقبت از بچه در مهد کودک در مقابل مراقبت از بچه در منزل، رفتن به محل کار با تاکسی در مقابل استفاده از اتوموبیل شخصی و... بنابراین می‌توان بر اساس ارزش بازاری کالا‌ها و خدمات مشابه، ارزش ستانده کار خانگی را محاسبه کرد.

۲- رویکرد ورودی (نهاده): در این رویکرد فرض می‌شود خروجی کالا‌ها و خدمات تولید شده جهت استفاده شخصی برابر است با مجموع هزینه‌های تولید آن‌ها، از جمله حقوق و دسمتزد و مصرف سرمایه ثابت. در این روش تمامی هزینه‌های صرف شده جهت انجام خدمات خانگی مورد محاسبه قرار می‌گیرد. یکی از هزینه‌های مذکور دستمزدی است که به نیروی کار مشغول به انجام خدمات خانگی تعلق می‌گیرد.

بر این اساس روش مورد استقاده دکتر مسکوب در پژوهش مذکور رویکرد خروجی (ستانده) است. وی در مورد روش محاسبه و ارزش گذاری کارهای مذکور گفت برای محاسبه این دسته از کارهای غیرمزدی، فرض شد که اگر قرار باشد این کار‌ها توسط کسانی به جز زنان خانه دار انجام شود چه مقدار باید هزینه شود؟.

برای مثال با مراکز مختلف کلاس‌های خصوصی در استان‌های مختلف تماس گرفته شد و میانگینی از هزینه معلم خصوصی محاسبه شد و یا در مورد ارزش گذاری دیگر کارهای خانگی نیز با مراکز خدماتی که کارهای داخل منزل را انجام می‌دهند تماس گرفته شد و میانگینی از دستمزدی که بابت کارهای خانگی دریافت می‌کنند تخمین زده شد و مبنای محاسبه برای ارزش گذاری این دسته از فعالیت‌ها قرار گرفت.

این اقتصاددان با اشاره به تجربه کشور‌ها دیگر در این زمینه گفت پژوشهای مشابه انجام شده در کشورهای دیگر نشان می‌دهد در همه جای دنیا زنان بیشتر از مردان کار خانگی غیر مزدی انجام می‌دهند اما اختلاف زنان و مردان در کشورهای مختلف میزان یکسانی نیست.

مثلا در دانمارک که بهترین وضعیت را دارد زنان فقط ۵۰ دقیقه در روز بیشتر از مردان کار خانگی می‌کنند در صورتی که در هند این میزان ۳۰۰ دقیقه در روز است.

پژوهشگر ایرانی مرکز بین‌المللی مطالعات اجتماعی دانشگاه «اراسموس» با بیان نتایج تحقیق خود در مورد ایران اظهار داشت در سال ۲۰۰۸ و بر اساس دلار هزار تومان، به میزان ۲۶/۰۶۹ میلیارد دلار ارزش کار غیرمزدی و خانگی زنان ایرانی بوده است و این میزان معادل ۸/۶۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی غیر نفتی کشور بود اما بررسی نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۹ میزان این مقادیر به ترتیب به ۲۹/۰۲۶ میلیارد دلار و ۸/۶۹ درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه افزود نتایج این پژوهش نشان می‌دهد زنان ایرانی به طور متوسط ۵ ساعت را در روز صرف کار خانگی، ۳۶ دقیقه صرف نگهداری از بچه، ۴ دقیقه صرف نگهداری از بزرگسالان و ۶ دقیقه در روز را صرف آموزش بچه‌ها می‌کنند.

همچنین بر اساس همین تحقیق و در مورد مقدار زمان کار زنان در خانه، زنان خانه دار یزدی با ۵ ساعت کار خانگی در روز کمترین میزان و زنان اردبیلی با ۷ ساعت و نیم کار خانگی، بیشترین میزان کار خانگی را در میان زنان ایرانی دارند.

از سوی دیگر این محاسبات نشان می‌دهد در هر ۱۴ استان مورد بررسی زنان درآمدشان پایین‌تر از خط فقر است.

مسکوب خاطر نشان کرد از آنجایی که کار زنان روستایی در محاسبه مذکور وارد نشده است می‌توان تخمین زد که در صورتی که کار آنان نیز وارد این محاسبات شود در حدود ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی غیر نفتی را کار غیر مزدی و خانگی زنان تشکیل می‌دهد.

این اقتصاددان در پایان به بیان مشکلات و راهکارهای موجود پرداخت و تصریح کرد اگر چه مسائلی چون نفقه، اجرت المثل و... بهانه‌هایی برای نابرابری‌های موجود میان زن و مرد عنوان می‌شود اما نباید برای پرداخت حقوق زنان به حوزه خصوصی و خانواده متوسل شد و به واسطه اینکه آن‌ها نقش مادری و همسری دارند، آن را از حقوقی برخوردار کرد بلکه زنان باید از حقوق شهروندی برخودار باشند و فارغ از نقششان در خانواده به طور مستقل دارای حقوق باشند.

منبع:تامین24- خسرو صادقی بروجنی-15دی

روایتی از مرگ کارگر ایران‌ایر در هنگام کار/ اگر درمانگاه وجود داشت شاید رجبی زنده می‌ماند

مرگ یکی از کارکنان شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) بر اثر حمله قلبی در محل کار، روشن‌گر یکی از مصائب خاموش کارگران در واحدهای تولیدی خدماتی فاقد مراکز بهداشتی و درمانی است.

به گزارش 15دی ایلنا، ماه گذشته یکی از کارکنان شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) دچار حمله قلبی شد اما به دلیل غیر فعال بودن درمانگاه مستقر در فرودگاه مهرآباد جان خود را از دست داد.

منابع خبری در شرکت هواپیمایی هما می‌گویند در بعد از ظهر روز پنجشنبه ششم آذرماه سال جاری «مجید رجبی» از کارکنان شاغل در قسمت تعمیرات و و نگهداری این شرکت در محل کار خود براثر حمله قلبی جانش را از دست داده است.

به گفته این منابع خبری، حادثه منجر به فوت آقای رجبی در روزهایی اتفاق افتاده است که فعالیت درمانگاه شرکت هما در راستای سیاست‌های صرفه‌جویانه مدیریت این شرکت متوقف شده بود.

براساس این اطلاعات در سال ۹۰ مدیریت وقت هما تصمیم گرفته بود تا در راستای کاهش هزینه‌ها فعالیت شیفت شب درمانگاه شبانه روزی شرکت هما را متوقف کند اما در ادامه اجرای همین سیاست‌ها بار دیگر در تاریخ ۱۱ آبان ماه سال جاری بر اساس تصمیم جدیدی که برای محدود شدن فعالیت‌ درمانگاه هما گرفته شده است این بار فعالیت گردشی درمانگاه در روزهای تعطیلی و آخر هفته متوقف شد و برای روزهای معمولی نیز رویه کار از دو شیفت کاری صبح و عصر به فعالیت ستادی صبح تا عصر تغییر کرد.

منتقدان این اقدام بایادآوری اینکه رویه اخیر فعالیت درمانگاه تا روز ۲۰ آذرماه سال جاری ادامه داشته است، افزودند: بعد از حادثه فوت آقای رجبی مدیریت تصمیم گرفت تا فعالیت درمانگاه را به‌‌ همان وضعیت شبانه روزی که تا قبل از سال ۹۰ اداره می‌شد بازگرداند.

به گفته این کارگران، تصمیم به محدود شدن فعالیت درمانگاه هما در حالی صورت گرفته است که به دلیل تردد شبانه روزی مسافران پروازهای شرکت هواپیمایی هما همواره بخش قابل توجهی از کارکنان این شرکت هواپیمایی در مجموعه فرودگاه مهرآباد تهران مستقرند و بنابراین درمانگاه این شرکت باید برای رسیدگی به حوادث احتمالی بصورت مستمر فعال باشد.

این کارگران در تشریح چگونگی نیمه فعال بودن درمانگاه در بازه زمانی یاد شده افزودند: آقای رجبی دور از چشم دیگران دچار حادثه شد اما وقتی همکارانش برای کمک به وی با درمانگاه تماس گرفتند متوجه شدند که تنها امکانات امدادی موجود یک دستگاه آمبولانس به همراه راننده است و در درمانگاه هیچ نیروی متخصصی برای معاینه و سپس انتقال آقای رجبی به بیمارستان وجود ندارد.

در همین رابطه یکی از اعضای خانواده مرحوم رجبی با تایید این خبر در تشریح این حادثه افزود: مرحوم رجبی به وسیله آمبولانس به بیمارستان آزادی منتقل شد اما آنطور که ما شنیدیم زمانی که همکارانش از وضعیت وی مطلع می‌شوند هیچ امکانات درمانی اولیه‌ای وجود نداشته است، حتی یک پزشک یا فرد مطلع به علوم پزشکی برای معاینه بالینی وی نبود.

این عضو خانواده رجبی با یادآوری اینکه مرحوم رجبی به دلیل شرکت در جنگ تحمیلی از ناحیه ریه دچار آسیب شده بود و در سالهای اخیر عوارض این آسیب جسمانی برای وی مشکلات قلبی ایجاد کرده بود گفت: هرچند بعد از این حادثه مدیریت هما با پرداخت کمک‌های علی الحساب مالی به برگزاری مراسم ترحیم کمک کرده است اما واقعیت این است که اگر در زمان حادثه درمانگاه شرکت هما فعال بود شاید اکنون آقای رجبی در قید حیات بود و می‌توانست تا مهرماه سال جاری از مزایای بازنشستگی خود استفاده کند.

سومین کارگر حادثه انفجارکارخانه فروزان گاز در شهر صنعتی کاوه ساوه جان باخت

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ساوه گفت: سومین مصدوم حادثه انفجار در شرکت فروزان گاز شهر صنعتی کاوه نیز جان باخت.

'به گزارش15دی ایرنا،محمد حقیقی روز دوشنبه افزود: 'حجت الله رحیمی' که بر اثر انفجار بشکه حاوی استون و سیلندرهای گاز استیلن در این شرکت به شدت مجروح شده بود به بیمارستان شهید مدرس ساوه منتقل و به دلیل شدت جراحات وارده، تلاش پزشکان برای نجات جان او بی نتیجه ماند.

وی بیان کرد: 'رضا عسگری' و 'شهرام حشمتی' و 'حجت الله رحیمی' اسامی قربانیان حادثه روز گذشته بر اثر این انفجار بودند که یک نفر از کارگران این واحد تولیدی در دم جان سپرد و دو نفر نیز مجروح شدند که پس از انتقال به بیمارستان شهید مدرس ساوه یکی از مجروحان نیز در دقایق اولیه حضور در این مرکز درمانی فوت کرد .

ریزش دیوار جان کارگر ساختمانی را در مشهد گرفت

سرپرست ایستگاه 3 سازمان آتش نشانی مشهد از ریزش دیوار روی کارگر و مرگ وی در یک پروژه ساختمانی خبر داد.

به گزارش15دی ایرنا،'محسن اسدی' روز دوشنبه افزود: طی این حادثه پیش از ظهر امروز در بلوار ملک آباد هنگام تخریب دیواره های قدیمی یک ساختمان گودبرداری شده ریزش دیوار سبب مدفون شدن کارگر در زیر آوار شد.

وی گفت: با تلاش آتش نشانان پیکر این کارگر ساختمانی از زیر آوار به بیرون منتقل و تحویل اورژانس شد.

سرپرست ایستگاه 3 سازمان آتش نشانی مشهد افزود: بنا بر اعلام اورژانس این کارگر جان خود را از دست داده بود.

کشته وزخمی شدن 5کارگرساختمانی در اثر سقوط آوار در محلات

در اثر سقوط آوار در محلات یک کارگرجوان کشته وچهارکارگردیگر دچار مصدومیت شدند که توسط نیروهای امدادی اورژانس امدادرسانی  به بیمارستان  خمینی این شهر انتقال داده شدند.

به گزارش 15دی مهر، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان مرکزی درمورداین حادثه گفت:صبح امروز دوشنبه تیم امدادی، خدمات امدادی اورژانس پیش بیمارستانی را به چهار مصدوم این سانحه ارائه کرد و در نهایت آنان را به بیمارستان خمینی این شهر انتقال دادند.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه در اثر وقوع این حادثه یک کارگرجوان ۳۲ ساله قبل از رسیدن آمبولانس به علت شدت بالای جراحات در دم جان خود را از دست داده است، که فاقد اندیکاسیون احیای قلبی و ریوی بوده است.

انفجار گاز در تهران و جان باختن دو کارگر

دو کارگر اهل قروه در استان کُردستان که در تهران مشغول کار بودند براثر انفجار کپسول گاز جان خود را از دست دادند.

به گزارش 15دی کُردپا، روز یکشنبه چهاردهم دی‌ماه، حادثه انفجار کپسول گاز در میدان تره‌بار "میدان معلم – یافت آباد" تهران، مرگ دو کارگر را درپی داشت.

هویت این دو کارگر ک که تاکنون معلوم نشده، اهل قروه در استان کُردستان می‌باشند که برای امرار معاش به تهران مهاجرت کرده بودند.

به گفته یک منبع مطلع، این دو کارگر، بدون بیمه و به صورت قراردادی در میدان تره‌بار مشغول کار بوده‌اند.

پانزدهم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری16دی1393

 

- تجمع بيش از 400 نفر از رانندگان شركت واحد جلوي شهرداري تهران

- اخراج۱۵ کارگر(11 مرد و 4 زن)  کارخانه صنایع کم مصرف ایرانیان در پی اعتصاب در اعتراض به تعویق شش ماه حقوق

- بازداشت ۲۴ ساعته کارگرساختمانی شاکی از مدیران منطقه آزاد قشم

- اعتصاب کارگران شرکت کشت و صنعت هفته تپه دراعتراض به تاخیر 6 ماهه در پرداخت حقوق

- تجمع کارگران شرکت کشت و صنعت بهکده رضوی مقابل استانداری خراسان شمالی در اعتراض به عدم پرداخت10 ماه حقوق وواریزنشدن 5ماه حق بیمه!

- تجمعات کارگران کارخانه سها سرام مقابل فرمانداری یزددراعتراض به عدم پرداخت ۶ ماه حقوق و بیش از یک سال بیمه !

- عدم پرداخت 4ماه حقوق كارگران كارخانه فولاد و چدن درود

- تورم روستایی هم صعودی شد

- سقوط مرگبار کارگر جوان از بالای سوله به چاه 35 متری

تجمع بيش از 400 نفر از رانندگان شركت واحد جلوي شهرداري تهران

بيش از 400 نفر از رانندگان شركت واحد ظهر امروز در مقابل شهرداري تهران تجمع كردند آنان به وضعيت تعاوني مسكن اعتراض داشتند.

تعاوني مسكن رانندگان شركت واحد سال هاست كه از آنان وجوهي را دريافت كرده اما نتوانسته است به تعهدات خود عمل كنداين رانندگان زحمتكش كه براي چندمين بار است اعتراض خود را به گوش مقامات مي رسانند تا كنون جواب معين و مشخصي از مسئولين نگرفته اند آنان كه بخشي از خواسته هاي خود را راه اندازي پروژه مسكن سپيدار(واقع در انتهاي فرديس) مي دانند در حالي كه فرياد مي زدند مشكل ما رو حل كن از مقامات مي خواستند كه به وضعيت آنان رسيدگي كنند در ساعت مخابره اين خبر تجمع اين كارگران هم چنان ادامه دارد .

منبع:سایت کانون مدافعان حقوق کارگر

درهمین رابطه: مراجعه و تجمع رانندگان شرکت واحد در مقابل شورای شهر و شهرداری تهران روزسوم آذرماه1393

http://vahedsyndica.com/archive/729

اخراج۱۵ کارگر(11 مرد و 4 زن)  کارخانه صنایع کم مصرف ایرانیان در پی اعتصاب در اعتراض به تعویق شش ماه حقوق

در پی اعتصاب دراعتراض به تعویق شش ماه حقوق بیش از ۹۰ کارگر کارخانه صنایع کم مصرف ایرانیان زیر مجموعه کارخانه کنتور سازی ایران(واقع در استان قزوین) ، ۱۵ نفر از کارگران این واحد تولیدی بیکار شدند.

به گزارش16دی ایلنا،یکی از این کارگران اخراجی که خواست هویتش محفوظ بماند، درباره دلایل اعتراض کارگران توضیح داد: کارفرمای کارخانه صنایع کم مصرف ایرانیان (واقع در استان قزوین) از تیر ماه سال جاری هیچ حقوقی به کارگران پرداخت نکرده است به همین دلیل کارگران این مجموعه در واکنش به بی‌تفاوتی کارفرما در پرداخت مطالباتشان روز پانزدهم آذرماه دست از کار کشیدند. اما کارفرما روز بعد (۱۶ آذر) حکم اخراج ۳۰ نفر از کارگران را به آنان ابلاغ کرد که کارگران در حمایت از همکاران اخراجی‌شان، تجمعی اعتراضی برپا کردند.

این کارگر اخراجی ادامه داد پس از حمایت سایر کارگران با برگزاری تجمع، کارفرما راضی شد به شرط امضای تعهدنامه کارگران اخراجی را به کار بازگرداند اما ما 15 کارگر (11 مرد و 4 زن) راضی به امضای تعهدنامه نشدند و به همین دلیل اخراج شدند.

این کارگران اخراجی کارخانه صنایع کم مصرف ایرانیان با بیان اینکه تمامی ۱۵ کارگر اخراجی برای دریافت مطالبات معوقه خود به اداره کار شهرستان البرز قزوین شکایت کرده‌اند، گفت: اداره کار با تعیین دو فرصت ده روزه از کارفرما خواسته است مطالبات ۱۵ کارگر اخراجی را پرداخت کند و در غیر اینصورت پرونده شکایت کارگران را به مراجع قانونی بالا‌تر ارجاع می‌دهد.

او همچنین گفت: در روزی که کارگران اعتراض کردند نماینده اداره کار شهرستان البرز در جمع معترضین حضور پیدا کرد. وقتی کارگرانی که او را نمی‌شناختند از او درخواست کارت شناسایی برای بیان مشکلاتشان کردند، نماینده اداره کار به شدت ناراحت شد و محل اعتراض کارگران را ترک کرد.

او درباره مطالبات معوقه کارگران گفت: از تیر ماه سال جاری هیچ حقوقی به کارگران پرداخت نشده است. مشکلات کارگران هر روز بیشتر می‌شود اما کارفرما با بی‌تفاوتی به این موضوع دائما به کارگران وعده پرداخت مطالبات‌شان را می‌دهد.

این کارگر میانگین مطالبات معوقه هر یک از کارگران را حدود ۵ میلیون تومان ذکر کرد که علاوه بر ۶ ماه حقوق، کارگران ۳۰۰ هزار تومان حق بن به همراه حق سنوات سال ۹۲ را از کارفرما طلب دارند.

این کارگر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مزد کارگران شاغل در این کارخانه بر مبنای رقم حداقل دستمزد  محاسبه می‌شود، در ادامه گفت: کارگران این کارخانه هیچ گونه مزایای جانبی همانند اضافه کاری و... برای بالا بردن مبلغ دریافتی خود ندارند.

وی همچنین درباره نوع قرار داد همکارانش گفت: با وجود ماهیت دائمی و مستمر شغل ما در این کارخانه، قرارداد کارگران موقتی است که هر ماه یکبار از سوی کارفرما تمدید می‌شود.

وی در مورد وضعیت فعلی خود و سایر همکارانی که راضی به امضای تعهدنامه نشده‌اند گفت: کارکردن در کارخانه‌ای که کارفرمای آن توجه‌ای به نیروی کار خود ندارد بیهوده است. ما چندین سال از عمرمان را با کار کردن در این کارخانه هدر دادیم. در حال حاضر هم با انجام دادن کارهای ساختمانی معاش خانواده خود را تامین می‌کنیم.

بازداشت ۲۴ ساعته کارگرساختمانی شاکی از مدیران منطقه آزاد قشم

ایلناطی گزارشی بتاریخ16دی از بازداشت ۲۴ ساعته یک کارگرساختمانی درقشم به دلیل پیگیری شکایت از دو مدیر ارشد سازمان منطقه آزاد این جزیره،خبرداد.

برپایه این گزارش،این کارگرساختمانی در شهریور ماه امسال از دو مدیر سازمان منطقه آزاد قشم به دلیل خودداری این سازمان از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی به سازمان تامین اجتماعی شکایت کرده بود.

درهمین رابطه:

در دوران احمدی‌نژاد، مصوبه خلاف قانونی در منطقه آزاد قشم نوشته شد که سازمان این منطقه را به جای سازمان تامین اجتماعی ملزم می‌کرد کارگران ساختمانی را بیمه کند.

این تخلف در دوره مدیریت حال حاضر سازمان منطقه آزاد قشمکماکان ادامه دارد.

روز ۲۳ مهر ماه بود که این کارگربازداشتی ، نسبت به دور جدید تلاش‌های مدیران سازمان منطقه آزاد این جزیره برای راه اندازی یک صندوق بیمه‌گر کارگران ساختمانی به جای سازمان تامین اجتماعی هشدار داد. او تاکید کرد این تلاش‌ها در صورتی که به ثمر برسد به منزله بازگشت به سیاست‌های بیمه‌ای دولت احمدی‌نژاد در جزیره قشم است.

این هشدار‌ها در شرایطی داده می‌شد که سازمان منطقه آزاد قشم از تاریخ ۱۵ شهریور سال ۹۰ تا ۲۰ بهمن سال ۹۱ بیمه کارگران ساختمانی را قطع کرده بود. مدیران این سازمان‌‌‌ همان زمان در جلسه‌ای با نمایندگان کارگران وعده داده بودند کارگران ساختمانی را با تمام شرایطی که سازمان تامین اجتماعی آن‌ها را بیمه می‌کرد، در صندوق دیگری بیمه کنند.

سازمان منطقه آزاد قشم در آن برهه زمانی یک کارگر ساختمانی را نیز بیمه نکرد، آنهم در حالی که فقط در آن برهه حدود ۱۷۸ کارگر حادثه دیدند و ۱۱ کارگر فوت شدند، بدون آنکه تحت پوشش بیمه قرار داشته باشند.

بر اساس یک روایت، درآمد سازمان منطقه آزاد قشم از سهم کارفرمایی حق بیمه کارگران ساختمانی در یک سال و نیم یاد شده بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان بوده است. بر اساس روایت دیگری، مدیران سازمان منطقه آزاد قشم در حال حاضر از حق بیمه سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی روزانه بین ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان درآمد دارند.

بنابه گفته این کارگرساختمانی: یک سال و نیم از تغییر دولت می‌گذرد اما آقای ترکان، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد برای رسیدگی به این موضوع هیچ اقدامی نکرده است و تمامی نامه‌های ما را بی‌پاسخ گذاشته‌ است.

بنابه گزارش روز یازدهم آبان ماه همین منبع،قاضی در دومین جلسه رسیدگی به شکایت کارگران ساختمانی از دو مدیر سازمان منطقه آزاد قشم، به مدیران این سازمان مهلت داده است در مدت یک هفته، پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی را از سر بگیرند.

به نظر می‌رسد جلسات بعدی رسیدگی به این شکایت شکل دیگری پیدا کرده است و جای متهم و شاکی عوض شده است.

لازم به ذکر است نزدیک به ۳۵۰۰ کارگر ساختمانی در جزیره قشم تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی قرار ندارند.

اعتصاب کارگران شرکت کشت و صنعت هفته تپه دراعتراض به تاخیر 6 ماهه در پرداخت حقوق

کارگران شرکت کشت و صنعت هفته تپه 6 ماه است حقوق دریافت نکرده اند که در اعتراض به این موضوع دست به اعتصاب زده اند.

به گزارش16دی اکسین پرس، یکی از شرکت هایی که کارگران ان سال ها است با  تعلل عدم پرداخت در حقوق مواجه هستند شرکت کشت و صنعت هفته تپه است که هر از چند گاهی اخباری از اعتراضات و اعتصابات کارگران آن به دلیل عدم دریافت حقوق به گوش می رسد در حال حاضر نیز کارگران این کارخانه 6 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند و به همین دلیل دست به اعتصاباتی زده اند.

کارگران شرکت کشت و صنعت هفت تپه بارها برای دريافت حقوق معوقه و تحقق ساير درخواست های خود به اعتصاب دست زده اند، اما در نتیجه ی این اعتراضات مسئولان کارخانه تنها بخش کوچکی از حقوق معوقه ی آن ها را پرداخت کرده اند، در گذشته این کارگران در پی چندین ماه مبارزه برای دست یابی به حقوق معوقه ی خود٬ از ارسال نامه به سازمان های بین المللی کارگری و حقوق بشر نیز مضایقه نکرده اند.

کارشناسان اذعان دارند که بحران کارخانه ی نیشکر هفت تپه در نتیجه ی واردات بی رویه ی شکر و بی کفایتی مدیران کارخانه به وجود آمد و در صورت ادامه ی این بحران امکان بیکاری کارگران این کارخانه و همین طور صنایع وابسته وجود دارد و معمولا هم مدیران مالی و اداری این شرکت در شرایط اعتصاب و اعتراضی کارگران به بهانه مرخصی محل کار خود را ترک می کنند.

تجمع کارگران شرکت کشت و صنعت بهکده رضوی مقابل استانداری خراسان شمالی در اعتراض به عدم پرداخت10 ماه حقوق وواریزنشدن 5ماه حق بیمه!

حدود ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت کشت و صنعت بهکده رضوی در اعتراض به عدم دریافت حقوق و واریز حق بیمه در مقابل استانداری خراسان شمالی تجمع کردند.

به گزارش 16دی مهر، صبح سه شنبه نزدیک به ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت کشت و صنعت بهکده رضوی در شهرستان مانه و سملقان استان خراسان شمالی در اعتراض به آنچه که عدم دریافت حقوق به مدت ۱۰ ماه و واریز نشدن حق بیمه آنها به مدت پنج ماه ذکر می کردند؛ در مقابل استانداری خراسان شمالی تجمع کردند.

این کارگران پلاکاردهایی با مضمون عدم دریافت حقوق به مدت ۱۰ ماه، عدم واریز حق بیمه به مدت پنج ماه، وضعیت نامناسبت معیشت، مهاجرت از روستای بهکده رضوی، بلاتکلیفی کارگران و ... در دست داشتند و خواستار رسیدگی به مشکلات خود از سوی استانداری بودند.

یکی از این کارگران معترض گفت: به علت عدم دریافت حقوق توان تأمین نیازهای اولیه زندگی خود را نیز ندارد و از طرف دیگر به دلیل عدم واریز حق بیمه، دفترچه های بیمه تأمین اجتماعی آنها در مراکز درمانی پذیرفته نمی شود.

از ساعتی پیش چند تن از نمایندگان کارگران معترض برای مطرح کردن مسائل و مشکلات خود با مسئولان وارد ساختمان استانداری شده اند و مابقی همچنان در مقابل در ورودی استانداری خراسان شمالی تجمع کرده اند.

براساس این گزارش، بهکده رضوی روستایی واقع در ۸۵ کیلومتری غرب شهرستان مانه و سملقان در استان خراسان شمالی است که حدود هزار و ۱۰۰ نفر جمعیت دارد.

این روستا که از بزرگ‌ترین مراکز نگهداری مجزومین بهبود یافته کشور به شمار می‌رود در ابتدا به صورت مجتمع کشت و صنعت زیر نظر کمیته امداد خمینی خراسان شمالی اداره می‌شد اما پس از واگذاری به سازمان جهاد کشاورزی به صورت شرکت سهامی زراعی اداره می‌شود و ۵۱ درصد از سهام آن به نام مردم و ۴۹ درصد نیز برای دولت و به نمایندگی به نام جهاد کشاورزی است.

بر اساس آخرین تغییرات در مالکیت و اموال بهکده رضوی و آمارهای ارائه شده، این شرکت سهامی زراعی دارای هزار و ۴۶۰ هکتار از بهترين و مرغوب ترين اراضي يكپارچه كشاورزي آبی و دیم، هشت هزار و ۷۰۰ راس گوسفند، ۲۵۰ راس گاو از نژاد فرانسوی مون بیلیارد، واحدهاي صنعتي، چهار حلقه چاه عميق و قنوات مختلف و تاسيسات و ابنيه گوناگون است.

تجمعات کارگران کارخانه سها سرام مقابل فرمانداری یزددراعتراض به عدم پرداخت ۶ ماه حقوق و بیش از یک سال بیمه !

منابع کارگری در یزد از تعویق ۶ماهه در پرداخت حقوق نزدیک به ۱۵۰ نفر از کارگران کارخانه سها سرام خبر دادند.

به گزارش16دی ایلنا،این کارگران روز سه‌شنبه (16 دی) گفته‌اند که پرداخت حق بیمه آنان به سازمان تأمین اجتماعی نیز بیش از یک سال به تعویق افتاده است.

کارگران سها سرام می‌گویند با توجه به ماهیت سخت و زیان‌آور شغل‌شان، تعویق در پرداخت حق بیمه آنان را در هنگام استفاده از مزیت بازنشستگی پیش از موعد دچار مشکل خواهد کرد.

به گفته این کارگران، از ۳ ماه گذشته کارخانه تعطیل شده و از آن زمان به بعد تمام کارگران این شرکت که تعدادشان به ۱۵۰ نفر می‌رسد نتوانسته‌اند حقوق و معوقات خود را دریافت کنند.

این منابع کارگری همچنین از عدم پرداخت عیدی و مزایای پیش‌بینی شده در قانون به کارگران در طول سه سال فعالیت این کارخانه خبر داده‌اند.

کارگران بیکار شده کارخانه سها سرام می‌گویند ۸۵ نفر از کارگران این کارخانه در اداره کار اردکان طرح شکایت کرده‌اند امیدوار به رسیدگی هستند.

کارگران همچنین از برگزاری تجمعات اعتراضی بیش از ۶۰ نفر از کارگران شرکت سها سرام در مقابل فرمانداری یزد خبر داده و گفته‌اند: کارگران این کارخانه در یک ماههٔ گذشته دو بار در برابر فرمانداری یزد تجمع کرده‌اند تا به مطالباتشان رسیدگی کنند. اما با وجود جلساتی که توسط فرمانداری و با حضور مدیران شرکت انجام شده، هنوز هیچ اقدامی در راستای رسیدگی به وضعیت کارگران صورت نگرفته است.

گفتنی است «سها سرام» تولید کننده کاشی و سرامیک، شرکتی تازه تاسیس است و تحت مالکیت خصوصی اداره می‌شود. منابع کارگری در یزد کمبود نقدینگی و ضعف مدیریتی را دلیل تعطیل شدن این شرکت صنعتی می‌دانند.

عدم پرداخت 4ماه حقوق كارگران كارخانه فولاد و چدن درود

4ماه حقوق كارگران كارخانه فولاد و چدن درود پرداخت نشده است.

به گزارش16دی ماين نيوز،‌ ماشاءالله نعمتی در جلسه شورای کارگری شهرستان دورود با اشاره به معوقات 4 ماهه کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود، بیان داشت: طی تماس تلفنی که با مدیرعامل شرکت فارس خوزستان به عنوان سهام‌دار شرکت فولاد و چدن به منظور حل این مشکل داشته‌ام، وی قول داد تا طی هفته آینده با پرداخت دو ماه از حقوق کارگران مشکلات این کارگران حل شود.

تورم روستایی هم صعودی شد

پس از شاخص تورم نقطه‌به‌نقطه شهری که در آذرماه 1.7 درصد رشد کرد و نشانه‌هایی از بازگشت به رالی صعودی را به نمایش گذاشت، این شاخص در مناطق روستایی هم صعودی شد و طی یک‌ماه دو درصد رشد را به ثبت رساند.

بررسی‌های «اقتصادنیوز» از «گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی کشور در آذر‌ماه 93» که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده، نشان می‌دهد: رشد یک‌ماهه این شاخص در آذر‌ماه امسال دو درصد، تورم نقطه به نقطه 14.1 درصد و تورم میانگین 16.8 درصد بوده است. این نخستین ماه پس از خرداد 92 است که شاخص تورم نقطه‌به‌نقطه روستایی نسبت به ماه قبل از خود افزایش نشان می‌دهد.

این دومین ماه پیاپی رشد شاخص تورم نقطه‌به‌نقطه روستایی است. البته در آبان‌ماه نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تنها 0.3 درصد رشد کرده بود، اما در آذرماه، این رشد به دو درصد رسید. رشد دودرصدی این شاخص تقریباً مشابه رشد 1.7‌درصدی تورم نقطه‌به‌نقطه شهری در آذرماه است و نشان می‌دهد روند صعودی قیمت‌ها در شهرها و روستاها به‌طور همزمان اتفاق افتاده است.

البته شاخص تورم میانگین روستایی -همانند شاخص شهری- همچنان به روند نزولی خود ادامه داده و از 17.3 درصد در آبان‌ماه به 16.8 درصد در آذرماه رسیده است.

بنابر گزارش مرکز آمار ایران، شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات روستایی در این ماه نسبت به ماه قبل 4.1 درصد افزایش را نشان می‌دهد. این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل 11.2 درصد افزایش یافته و درصد تغییرات این گروه در 12 ماه منتهی به آذر‌ماه 93 نسبت به دوره مشابه سال قبل 12.9 درصد است.

شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات هم در آذر‌ماه 93، 0.8 درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد. میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل 16.6 درصد بوده و نرخ تورم 12ماهه منتهی به آذرماه سال 1393 نسبت به دوره مشابه سال قبل در این گروه 18.6 درصد است. مشاهده می‌شود که بخش عمده رشد تورم نقطه‌به‌نقطه روستایی در ماه‌های اخیر ناشی از افزایش قیمت مواد خوراکی بوده است.

سقوط مرگبار کارگر جوان از بالای سوله به چاه 35 متری

جنازه کارگر ساختمانی که از ارتفاع 15 متری سوله در حال ساخت به داخل چاه سقوط کرده بود با تلاش آتش نشانان تهران از عمق 35 متری چاه بیرون آورده شد.

به گزارش 16دی پایگاه خبری 125، این حادثه مقارن ظهر امروز در شهرک صنعتی سیاه سنگ در جاده دماوند، حوالی شهرک پردیس اتفاق افتاد و منجر به مرگ کارگری 25 ساله شد.

مرتضی بهروز معاون عملیات منطقه سه آتش نشانی تهران که به اتفاق امدادگران آتش نشانی تهران در محل حضور یافته بود، در این باره گفت: کارگر نصاب سقف های شیروانی در یک سوله دو و نیم طبقه در حال ساخت، سرگرم کار بود که به دلیل نامعلومی از بالای سوله و ارتفاع 15 متری به پایین افتاد و سپس به داخل چاه آب به عمق 35 متر سقوط کرد.

وی افزود: نجاتگران آتش نشانی تهران که به کمک آتش نشانان پردیس رفته بودند، بلافاصله پس از ایمن سازی محل و زدن كارگاه، بی درنگ وارد چاه شده و این کارگر 25 ساله بنام سیفان-الف را از درون چاه بیرون آوردند که متاًسفانه عوامل اورژانس پس از انجام معاینات اولیه مرگ وی را تاًیید کردند.

شانزدهم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com